23948sdkhjf

FDL: De danske vognmænd igen taberne

Frie Danske Lastbilvognmænd kommenterer DSVs beslutning om at sænke afregningen overfor vognmændene.

Frie Danske Lastbilvognmænd kommenterer DSVs beslutning om at sænke afregningen overfor vognmændene.



- Alt mens brændstofpriserne stiger og stiger, og dermed øger omkostningerne for den enkelte vognmand, går det i medierne højt profilerede DSV igen den modsatte vej og reducerer flere steder fragtraterne. Det sker, ikke overraskende på et tidspunkt, hvor der er overflod af kørsels-materiel, og altså på et tidspunkt, hvor der i forvejen er hård kamp om godset, påpeger FDL i en kommentar.

- Det besynderlige, er at det ikke er hos alle DSV-vognmænd, der er tale om en reduktion, og man kan så i det stille undre sig over, hvorfor nogle straffes og andre, i hvert fald i første omgang, går fri. I første omgang er det åbenbart de danske vognmænd, der kører for DSV i Brøndby, der har fået brev om en pris-reduktion, men vi skulle tage meget fejl om ikke turen snart kommer til andre terminaler.

Jens Groot, kontorleder hos FDL, stiller spørgsmål ved DSV´s handlemåde:

- Det er meget tankevækkende, at DSV tilpasser sig markedets omkostninger, og transportkøberen har fået takststigninger, mens de faktiske transportører får takstnedsættelser, fastslår Jens Groot. Der holder stadigt mange udlændinge og venter på at få noget læs, og så længe, de er standby, skal de jo ikke have løn, hvorved der skabes et ekstra pres på danske vognmænd, som har meget højere omkostninger, men som ikke desto mindre må finde sig i lavere fragtrater.

DSV har ifølge FDL varslet fragtratestigninger på mellem 5 og 7,5 procent, mens fragtafregningerne til vognmændene er sat ned med 2,3 procent.

- Hvis ikke det er unfair, ved jeg snart ikke, siger Jens Groot. Jeg finder det heller ikke særligt sympatisk, at DSV ikke sørger for at varsle transportørerne i god tid. Næ, man sender et brev, hvoraf det med kort varsel fremgår, at fragtpriserne reduceres. Man sørger så lidt smart for, at pris-reduktionerne sker lidt ad gangen, så det bliver mere spiseligt for de danske transportører, som mangler noget at lave. Udlændingene holder stort set nær ved alle de store terminaler, og eftersom der som bekendt ikke er nogen, der kontrollerer deres adfærd, har de store kørselsrekvirenter med politikernes billigelse, frit spil for prisdumping, social dumping med mere.

- Som transportefterspørgslen er for tiden, vil det være meget svært, for ikke at sige umuligt, at finde en anden speditør at køre for, fastslår kontorleder Jens Groot.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078