23948sdkhjf

Rederiforening kritiserer Shipcraft

På årsdagen for kapringen af coasteren Leopard og den efterfølgende kidnapning af besætningen kritiserer Danmarks Rederiforening endnu engang rederiet Shipcraft.

På årsdagen for kapringen af coasteren Leopard og den efterfølgende kidnapning af besætningen kritiserer Danmarks Rederiforening endnu engang rederiet Shipcraft.



Det to danske skibsofficerer Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn sider sammen med coasterens fire filippinske søfolk forsat som gidsler hos de somaliske pirater. Dermed er de ubetinget den danske skibsbesætning, der har været holdt som gidsler i længst tid.

Rederiet Shipcraft A/S er tidligere blevet kritiseret for håndteringen af den langstrakte gidselkrise.

I Danmarks Rederiforening kniber det efterhånden med tålmodigheden.

- Vi føler os utrygge ved, om Shipcraft gør det godt nok. Situationen er spændt. Men benytter man de rigtige rådgivere og i det omfang, som de nok burde?, spørger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening, ifølge politiken.dk.

Han betegner Shipcrafts håndtering af sejladsen gennem det piratplagede farvand ud for Somalia – herunder fraværet af tilstrækkelige forsikringsdækning – som ’ikke godt nok’.

Kræver enorm løsesum

- Vi har hørt, at der er nogle helt eksorbitante krav, meget mere, end man almindeligvis taler om, og det er også en del af problemerne i den her sag, siger Jan Fritz Hansen.

Det har længe været hævdet fra forskellige kilder, at de somaliske pirater kræver en meget høj – og urealistisk - løsesum for de to danske og fire filippinske gidsler. Men ifølge politiken.dk, så kræver piraterne langt mere en løsesum på seks millioner kroner per gidsel. Det svarer sammenlagt til 209 millioner kroner – mange gange den sum somaliske pirater i øjeblikket opnår, når de frigiver et kapret skib og dets besætning.

I de to skibsofficerers fagforening, Søfartens Ledere, siger direktør Fritz Ganzhorn:

- Det er fuldstændig uladsiggørligt at indfri sådan et krav, og hvis piraterne fastholder det beløb, har de dermed slukket ethvert håb for de søfarende.

Søfartens Ledere har tidligt kritiseret Shipcraft i sagen.

Afviser kritik

Som det er kutyme ved gidselforhandlinger, så har Shipcraft A/S forståeligt været særdeles fåmeldte over for medierne. Men Shipcrafts seneste regnskab viste, at rederiets kasse er tømt – blandt andet på grund af kapringen af Leopard og ledelsen erkender her åbent, at selskabet er mod likvidation. Derfor er det et åbent spørgsmål om rederiet har råd til at opretholde den fornødne professionelle assistance og rådgivning i gidselsagen.

Shipcraft har dog reageret på kritikken i Politiken i dag ved at udsende en pressemeddelelse under overskriften ”Trist årsdag for gidseltagning” på rederiets hjemmeside:

”Det er med både bedrøvelse og beklagelse, at vi nu må konstatere, at vores 6 kolleger har været i somaliske piraters vold i 365 dage. Ligesom alle andre dage i det forgangne år går vores tanker i dag til vores bortførte besætning og deres bekymrede familier.

I samarbejde med vores professionelle rådgivere har Shipcraft i hele dette lange år arbejdet ihærdigt og ufortrødent på at forhandle sig frem til en løsning med piraterne. Disse forhandlinger er blevet besværliggjort af, at vores besætning er blevet fjernet fra skibet og opholder sig i land - og ikke som normalt ombord på et skib.

Derudover er forhandlingerne hidtil desværre strandet på piraternes urealistiske krav til løsesum – krav, som Shipcraft desværre ikke er i stand til at honorere. Vi arbejder fortsat ihærdigt på at finde en løsning, således at vi snarest muligt kan få vores besætning hjem.”

Pressemeddelelsen er underskrevet af Shipcrafts adm. direktør Claus Bech.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078