Volvo FE ligger ryg til klimavenlig skraldebil
Det danske innovationsprojekt Lean Energy Cluster lancerede i går en skraldebil, der kan spare 5.000 liter diesel og 15 tons CO2-udledning om året på Christiansborg.
Lastbilen, der er bygget op om en Volvo FE, blev – som skrevet i TTN i går – præsenteret for Klima-, energi-, og bygningsminister Martin Lidegaard i forbindelse med et møde på Christiansborg.
Målet er en mærkbar støjsvaghed og markant CO2-reduktion, som opnås ved at komprimeringen af affaldet og løftet af affaldsbeholderne sker el-hydraulisk. Banke Accessory Drives i Nordborg har udviklet en plug-in batteridrevet løsning, som erstatter den konventionelle dieseldrevne hydraulik.
Den nye skraldebil skal i første omgang køre i Esbjerg Kommune på forsøgsbasis. Det el-hydrauliske komprimatoraggregat er en del af et større projekt under navnet ’Eldrevne arbejdskøretøjer’, som Syddansk Vækstforum har bevilget 40 mio. kr. til.
- Det nye elektriske drivsystem på skraldebilen giver en lang række miljømæssige og økonomiske fordele. Hver enkelt skraldebil kan spare 2 liter diesel for hver af de ton affald, der bliver presset sammen. Det svarer til ca. 5.000 liter diesel pr. år. CO2-udledningen bliver reduceret med op til 15 tons CO2 pr. skraldebil. Og den samlede partikeludledning fra dieselmotoren er helt fjernet, når bilen står stille og arbejder. Samlet set giver det langt mindre baggrundsstøj og forurening i bymiljøer, og det giver et langt bedre arbejdsmiljø for renovationsarbejdere i fremtiden. udtaler Mikkel Hemmingsen, direktør for Region Syd Danmark.