Maersk køber banebrydede mobilløsning hos Ericsson
Maersk Lines omkring 400 containerskibe kommer online døgnet rundt og kloden rundt med mobil satellitløsning fra Ericsson.
Søfarende har hidtil måttet se signalstyrken svinde ind til ingenting i takt med kysten blev til en stadigt tyndere streg i kimingen. Men for besætningerne ombord på Maersk Lines skibe, så bliver mobiltelefonen til et vigtigt arbejdsredskab i dagligdagen – også på de oversøiske trafikker – i løbet af de næste to år.
Maersk Line og den svenske telegigant Ericsson indgik i går aftale om leveringen af en maritim mobil-løsning, der kombinerer almindelige mobiltelefoner med en satellitforbindelse. Det betyder at Maersk Lines omkring 400 containerskibe så at sige kommer online døgnet rundt.
Dermed forsvinder de store hvide pletter i mobildækningen, der er til søs, for Maersk Lines skibe.
Ericsson stoltMaersk Line sejler med omkring 500 containerskibe på verdensplan. Men investeringen i opsætning af ”mobilmaster’ og den tilhørende satellitforbindelse, hvor Thrane & Thrane leverer hardwaren, bliver indtil videre fravalgt for de omkring 100 skibe, der er indchartret på korttidskontrakter.
Aftalen med Ericsson betyder, at Maersk Line, - endnu engang – tager teten i den globale søfart, da det er første gang, der etableres en sådan løsning til søs.
Gennem de næste to år vil Maersk Line udstyre de 400 containerskibe med Ericssons antenner og GSM basestationer, og man forventer at opgradere de resterende fartøjer umiddelbart derefter. Som en del af aftalen leverer Ericsson en syvårig serviceaftale, der inkluderer drift såvel som døgnovervågning af netværket samt vedligeholdelse og reparation ombord på skibene fra havne over hele verden.
- Vi er stolte over at kunne forbinde Maersk Lines flåde med vores teknologi. Vi tror på et netværksbaseret samfund, hvor det at være forbundet er afsættet for ny innovation, samarbejder og sociale relationer. Resultatet er automatiserede og enklere processer, højere produktivitet og information i tempo, der skaber et bedre grundlag for hurtigere beslutningsprocesser eller løsning af problemer, siger Lars Tofft, adm. direktør, Ericsson Danmark.
Højere effektivitetDen nye mobilteknologi er ikke indført for at besætningen skal kunne ringe eller SMS’se hjem, men for at løfte containerskibenes kommunikation op på et tidssvarende niveau.
Til dato har Maersk Lines moderne højteknologiske containerskibe været udstyret med satellitforbindelser, der primært har haft til formål at støtte kommunikationen med vitale tekniske funktioner om bord på skibene. Ericssons integrerede maritime mobil‐ og Very‐Small‐Aperature Terminal (VSAT) satellitløsning giver en række udvidede forbindelsesmuligheder, hvilket åbner nye muligheder for kommunikation og bidrager til øget effektivitet, højere pålidelighed og muligheder for reduktioner i omkostningerne. De nye kommunikationsmuligheder giver også mulighed for hurtig og umiddelbar adgang til eksperthjælp over store afstande, bedre adgang til information og i sidste ende en mere effektiv daglig drift af skibet.
- Vi er stolte over at vores flåde er den første i verden, som bliver forbundet med mobil
kommunikations teknologi. Vi tror på, at dette giver os nye muligheder for at effektivisere driften af
vores skibe, siger Søren Toft, Vice President, Maersk Line Operations.
Han forklarer, at teknologien blandt andet gør det muligt at overvåge skibets tekniske data fra København. Det kan blandt andet bruges til at yde support på eventuelle problemer. Den største fordel forventes dog at blive, at skibene får langt bedre mulighed for at tilpasse deres ankomsttidspunkter til containerterminalerne efter, hvornår der er ledig kapacitet.
- Det vil spare store mængder brændstof til gavn for både økonomi og miljø og klima, siger Søren Toft.
Parterne har ikke ønsket at offentliggøre værdien af kontrakten.