Billig er ikke altid bedst
DigiTach ApS satser fortsat på ”god gammeldags” service overfor kunderne.
Billigst er ikke altid bedst og måske dækker billige løsninger ikke det reelle behov. Det oplever Vandy Bæk Thorsen fra DigiTach ApS, som leverer fuld-service-løsninger i forbindelse med behandling og opbevaring af tachograf-data.
- Der tales meget om at spare tusindevis af kroner på diverse løsninger. Vi oplever dog ofte, at disse penge er dårligt sparet, siger Thorsen, der stiller spørgsmålstegn ved, om der er en reel besparelse.
Omkostningerne flyttes nemlig bare fra udbyderen til én selv.
- Vi møder kunder som sammenligner vores priser med disse løsninger. Men det er svært at sammenligne, da vores primære opgave for kunden ud over opbevaringen, ligger i at behandle data, levere rapporter og udsende påmindelser til chauffør og kontor samt servicere ved indkaldelse og hjælpe med stikprøvekontrol, forklarer Vandy Bæk Thorsen.
Desuden er der tilknyttet andre services som for eksempel påmindelse om, at chaufføren skal have nyt chaufførkort inden det gamle udløber. Download-delen af tachograf-data er en vigtig del, men forholdsvis enkel, i og med at det foregår trådløst i dag.
Styr på data- Det primære ligger i, at virksomhedernes har styr på deres data og præcis ved, hvad de skal fortage sig i forbindelse med en indkaldelse til myndighedskontrol, forklarer Vandy Bæk Thorsen. I det tilfælde skal kunder blot kontakte os og bede om data for den pågældende måned.
Desuden gør DigiTach meget ud af, at kunderne løbende tjekker køre-/hviletids-rapporterne, så virksomheden har styr på chaufførerne og ved, at der ikke laves dumme fejl, som let kan undgås. Det kan nemlig være dyre fejltagelser, som både virksomhed og chauffør må bøde for.
DigiTachs rapporter leveres i almindeligt pdf-format og kræver således ikke specielle programmer. Er der overtrædelser ved en indlæsning, modtager virksomheden desuden en ekstra side som fortæller, hvilken type overtrædelser der er tale om.
- Vi servicerer også kunder, som har automatiske downloadsystemer leveret af forskellige lastbilfabrikanter. Vi ser ikke disse løsninger som konkurrenter, da vores primære opgave ligger i den efterfølgende databehandling, opbevaring samt råd og vejledning til kunderne, forklarer Vandy Bæk Thorsen.
Tryg løsningRené Heimsohn, indehaver af Ullerslev Budcentral med 11 biler og ca. 20 chauffører, bruger DigiTachs løsning.
- Vi laver egenkontrol på de rapporter som vi modtager på mail, og vi går ikke og frygter, at vi skulle blive indkaldt til kontrol da vi ved vore data er i trygge hænder. Desuden fungerer systemet så ukompliceret at alle vore folk nemt kan betjene det, siger Heimsohn.
Vognmand Tom J. Møgelvang med tre biler erkender, at han ikke er noget ”computer-geni” og derfor er han glad ved DigiTach.
- Både jeg og mine chauffører kan nemt finde ud af det og jeg skal ikke gå og tænke på om chaufførerne får downloadet data eller hvad jeg skal gøre ved en indkaldelse. Det giver god tryghed omkring tachografen i hverdagen, siger Møgelvang.