EU: For høje bøder skaber konkurrenceforvridning
Særregler og forskellige bødeniveauer fører til konkurrenceforvridning blandt medlemslandenes dyretransportører.
I en statusberetning om, hvordan EUs regler om dyretransporter virker i praksis, kommer EU-Kommissionen til den konklusion, at ”der på det europæiske marked sker en markedsforvridning”, fordi håndhævelsen af EUs regler og sanktionerne ved overtrædelser er meget forskellig fra land til land. Med andre ord, hvad der f.eks. i Danmark udløser store bøder betragtes som bagateller i andre EU-lande.
Kommissionen gør også opmærksom på, at EUs regler om dyrebeskyttelse ikke stemmer overens med den videnskabelige viden om dyrevelfærd.
EU-kommissionens beretning, der er sendt til både EU-Parlamentet og Ministerrådet, er af Justitsministeriet sendt i høring til danske organisationer. I et høringssvar opfordrer DTL, 3F og flere andre brancheorganisationer derfor til, at den danske regering bør nyvurdere, om de danske bøder og andre sanktioner fortsat skal ligge på et niveau, der rækker ud over den præventive virkning og hensynet til dyrevelfærden.
DTLs konsulent Lisbet Hagelund nævner et eksempel, hvor en chauffør har transporteret et skadet dyr, som slap forbi landmandens og chaufførens kontrol ved transportens start og heller ikke blev observeret af dyrlægen på slagteriet – men først bliver opdaget ved opskæringen efter slagtning.
- Her får chaufføren og vognmanden en bøde, selv om han intet kunne gøre for at forhindre transporten. En sådan bøde har ingen præventiv virkning, men er alene en ekstra omkostning for branchen, siger Lisbet Hagelund.
Risikoen for bøder stresserI høringssvaret gør DTL og 3F m.fl. tillige opmærksom på, at det høje bødeniveau stresser chauffører og vognmænd i deres dagligdag. Typisk er en chaufførs førstegangsbøde på 7000 kroner for selv mindre fejl. Bøden har således en betydelig indvirkning på chaufførens privatøkonomi og svarer til op mod en halv månedsløn.
- Vi gør Justitsministeriet klart, at det danske sanktionsniveau langt overskrider den præventive virkning. I stedet øger de skrappe danske sanktioner omkostningsniveauet, så danske dyretransportører stilles dårligere i den benhårde internationale konkurrence, siger Lisbet Hagelund, der også er sekretær i dyretransportørernes forening, DTL Dyr.
Organisationerne opfordrer samtidig regeringen til at arbejde for, at der kommer en mere striks håndhævelse af reglerne i visse EU-medlemslande, og at reglerne kommer i overensstemmelse med den videnskabelige viden om dyrevelfærd.
- Som situationen er i dag, tabes danske arbejdspladser, når dyrene flyttes fra danske til udenlandske biler på grund af omkostningsniveauet. Og dyrene får det heller ikke bedre. Som bekendt har de danske dyretransportører et meget højt kvalitetsniveau, siger Lisbet Hagelund.