23948sdkhjf

Søren Skou ny topchef i Maersk Line

OPDATERET - Søren Skou afløser Eivind Kolding, der bliver ny topchef i Danske Bank.

OPDATERET - Søren Skou afløser Eivind Kolding, der bliver ny topchef i Danske Bank.



Søren Skou skifter dermed rederi inden for A.P. Møller Mærsk-koncernen. Han har siden 2001 været øverste chef i det A.P. Møller-Mærsk-ejede tankskibsrederi Maersk Tankers.

Eivind Kolding er blevet udnævnt til ny ordførende topchef i Danske Bank fra den 15. februar, men allerede

16. januar sker chefskiftet i de to rederier.

Som en konsekvens af jobskiftet udtræder Eivind Kolding som partner Firmaet A.P. Møller, der herefter består af Mærsk Mc-Kinney Møller, Nils Smedegaard Andersen, Claus V. Hemmingsen og Søren Skou.

Executive Board i A.P. Møller-Mærsk består herefter af Nils Smedegaard Andersen, Kim Fejfer, Claus V. Hemmingsen, Søren Skou, Jakob Thomasen og Trond Westlie.

Dårlig timing

Chefskiftet i Maersk Line falder på et dårligt tidspunkt, vurderer senioranalytiker Jacob Pedersen, Sydbank, der peger på den alvorlige krise på det globale marked for søtransport af containere.

- Det er helt afgjort en ærgerlig situation, at man skal skifte direktør lige nu. Helt isoleret set vurderer jeg ikke, at det bør få dramatisk kursmæssig betydning, men på marginalen er det her negativt. Man får en dygtig ny mand ind, men det ændrer ikke på, at det er et ærgerligt tidspunkt, siger Jacob Pedersen ifølge Ritzau Finans.

Han mener, Maersk Line står midt i store strategiske udfordringer med lanceringen af højkvalitetsservicen Daily Maersk, samtidig med at de to største konkurrenter MSC og CMA CGM har indgået en alliance.

Meget konkurrencedygtig

Vanskelige markeder er dog ikke uvant terræn for Søren Skou, der med en baggrund i toppen af Maersk Tankers har et indgående kendskab til drift i trængte markeder.

Søren Skou fastslår, at den af Eivind Kolding udstukne kurs bliver fastholdt og fremhæver selv containerrederiets konkurrencedygtighed.

- Maersk Line har været igennem en turnaround de sidste 3-4 år, der betyder at rederiet er meget konkurrencedygtigt. Selskabet øger sin markedsandel og kundetilfredsheden er den højeste nogensinde. Det er klart, at vi er nødt til at tage bestik af situationen i industrien, hvor der helt klart er for meget tonnage. Men Maersk Line har både styrken og viljen til at vinde, udtaler Søren Skou ifølge Ritzau Finans.

Han forudser en konsolidering i branchen, samtidig med at overkapaciteten bliver mindsket. Søren Skou ser positivt på alliancen mellem MSC og CMA CGM, fordi det vil medvirke øget stabilitet på de nu pressede fragtrater.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078