Kommentar af Rune Noack, DI Transport:
Er vi virkelig nået dertil i debatten? Det er de færreste danske transportvirksomheder, der er etableret i udlandet, der kan nikke genkendende til det billede, som ordføreren malede fra Folketingets talerstol.
Til al held er der regler og promillegrænser, der skal overholdes. Men reglerne skal selvfølgelig kontrolleres. Og antallet af lastbilkontroller i Danmark er da også næsten blevet fordoblet de sidste fem år, og politiet har lige fået 10 mio. mere til ekstra kontrol.
Det er også her, vi skal sætte ind i forhold til ulovlig cabotage. Forbryderne skal fanges på landevejen, og bøden skal svare til forbrydelsen. Men debatten om registrering er også røget af sporet. Hvor mange, der begår bevidste overtrædelser af cabotagereglerne, vil melde sig i et register? I stedet lægger vi endnu en administrativ byrde på den lovlydige del af branchen, der selvfølgelig vil registrere sig, hvis det bliver et lovkrav. Men vi fanger ikke flere forbrydere af den grund. Det svarer jo til at bede bankrøveren melde sig til Politiet, inden han går ind i banken.
Vi har i DI Transport efterspurgt klare regler og øget kontrol, men det kan ikke stå alene. I stedet for at lulle os i søvn og tro vi kan lukke os af fra omverdenen og den internationale konkurrence, så var det bedre at få skabt rammebetingelser for den produktivitet og innovation, der løfter transportbranchen og styrker vores konkurrenceevne.
Så begiv dig trygt ud i juletrafikken.