23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Storstrømsbroen holder ikke til Femern-trafik

30 revner har lukket Storstrømsbroen for tog - på trods af, at man de sidste 15 år kun har kørt med lette passagertog over broen.

30 revner har lukket Storstrømsbroen for tog - på trods af, at man de sidste 15 år kun har kørt med lette passagertog over broen.

Men når Femern-forbindelsen åbner, skal den holde til fire gange så tunge godstog. 78 gange om dagen. Men det kan den slet ikke klare, beretter DR Nyheder.

- Det er den slet ikke dimensioneret til. Broen er bygget til 7,2 tons per togmeter - godstog i dag vejer 8 tons, siger Niels Jørgen Gimsing, professor i broer på DTU til DR Nyheder og fortsætter:

- Det betyder, at broen vil være under konstant overbelastning. Og så vil der komme mange flere revner end i dag, hvor der kun kører få, lette passagertog, siger han.

I dag kører de tunge godstog over Lillebælt og Storebælt. I fremtiden skal de køre over Danmarks pt. dyreste anlægsarbejde; den 40 mia. kroner dyre Femern-forbindelse. Det giver mere plads til de mange passager på Fyn.

Man har bare glemt den detalje, at Femern-forbindelsens 3,2 km. lange Storstrømsbro fra 1937 altså slet ikke er bygget til nutidens godstog.

- Det er jo forrykt, at vi er havnet i den situation. Femern-forbindelsen er en højt profileret, international godskorridor. Og nu står vi så med en bro, der ikke kan bære de tog, vi har i dag, siger Michael Svane, direktør i DI Transport til DR Nyheder.

Han appellerer til politisk handling her og nu.

Banedanmark erkender overfor DR Nyheder, at der ikke er en plan B for den underdimensionerede bro.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.109