23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dårlig vedligeholdelse af broer skader samfundsøkonomien

Dansk infrastruktur bygger på broer, som vi har over 10.000 af – de knap 100 er store eller større broer.

Dansk infrastruktur bygger på broer, som vi har over 10.000 af – de knap 100 er store eller større broer.

Hvis Danmark skal være et førsteklasses land, skal vi have en førsteklasses infrastruktur; for som World Economic Forum fastslår: en effektiv infrastruktur er afgørende for en effektiv samfundsøkonomi, siger adm. direktør i Asfaltindustrien, Anders Hundahl.

Broerne har en samlet værdi på over 100 mia. kr.

- Derfor er det katastrofal dårlig samfundsøkonomi, at vi ikke vedligeholder dem ordentligt, siger Hundahl, som citerer fra statens og kommunernes seneste Broindeks fra 2004:

Broernes gennemsnitlige tilstand er dog stadig dårlig og det vurderes, at broerne ikke vedligeholdes økonomisk optimal.

Vejene har det også dårligt, mener Asfaltindustrien. Selv om staten nu er i gang med at rette op på motorvejene, lider de kommunale veje, der har et vedligeholdelsesefterslæb på over 10 mia. kr, mener Anders Hundahl:

- Det seneste eksempel, hvor Storstrømsbroen slår revner, bør derfor være et wake up call til politikerne og myndighederne om at tage skeen i den anden hånd. Vi siger ikke: Byg broer og veje over det hele. Vi siger: Vedligehold ordentligt og læg en langsigtet plan for, hvornår nyt skal erstatte gammelt. På den måde får vi mest ud af de penge, som vi alligevel skal bruge – og der er efter vores vurdering et tocifret milliardbeløb at spare.

Anders Hundahl påpeger, at ganske almindelig vedligehold også er en god forretning.

- Og mangler vi likviditet her og nu, står pensionskasserne klar med milliarderne. De vil gerne investere i infrastruktur, for en vej eller en bro er en langsigtet investering, der passer som hånd i handske til et pensionsselskabs investeringsprofil, siger Anders Hundahl.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.126