23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lastbilvækst bliver mindre end godstilvæksten

Schmitz-Cargobull: Antallet af lastbiler på det tyske vejnet vil vokse langsommere end den forventede vækst i godsvolumenerne.

Schmitz-Cargobull: Antallet af lastbiler på det tyske vejnet vil vokse langsommere end den forventede vækst i godsvolumenerne.

Godsmængderne vil ifølge prognoser stige med 70 procent i Tyskland frem til 2025. Det har været et skrækscenarie for mange vejfolk, politikere og ikke mindst miljøorganisationer, fordi de har forventet en tilsvarende vækst i lastbiltrafikken på de tyske veje.

Men helt så galt går det ikke ifølge den store tyske trailer-producent Schmitz-Cargobull.

- Når vi forventer, at godsmængderne stiger med 70 procent frem til 2025, så vil der måske blive tale om en vækst i antallet af lastbiler på omkring 40 procent, siger Gerd Rohrsen, der er talsmand for Schmitz-Cargobull, til Deutschen Presseagentur.

Den lavere stigningstakt for den tunge tyske vognpark skyldes, at Schmitz-Cargobull forventer en væsentlig bedre integration mellem lastbilerne og jernbanen og skibstrafikken i fremtiden. En langt bedre udnyttelse af lastkapaciteten på lastbilerne kommer også til at begrænse væksten i antallet af lastbiler i forhold til godstilvæksten.

Modulvogntog

Rohersen forventer også, at længere og tungere vogntog bliver en væsentlig del af løsningen på fremtidens trængselsproblemer. Han henviser til, at Schmitz-Cargobull allerede leverer løsninger til de 25,25 meter lange modulvogntog og minder i den forbindelse om, at tysk lovgivning i dag forhindrer lastvogns- og trailerproducenterne i at levere tilsvarende effektive transportløsninger på det tyske marked.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093