23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Dyreste maut-sats til Euro6?

Det lyder skørt, men det kan blive virkelighed.

Det lyder skørt, men det kan blive virkelighed.

Den tyske lovgivning er lige nu indrettet på en sådan måde, at en Euro6-lastbil risikerer at skulle betale højeste mautsats- ligesom Euro1 og Euro2-lastbiler.

Den nye Euro6-norm bliver først gældende fra 2014, men inden længe vil de første producenter – Mercedes-Benz og Scania – have de første Euro6-versioner klar til deres kunder.

Mens branchen med spænding venter på maut-priserne for Euro6, er bekendtgørelsen faktisk formuleret sådan, at ”køretøjer med EEV Klasse 1 og Klasse S5 (Euro 5)” placeres i kategori A. Køretøjer, som derimod ikke passer ind i denne eller en af de andre beskrevne kategorier, skal til gengæld indplaceres i kategori D, som er den dyreste mautsats.

I bekendtgørelsen findes der ikke noget om Euro6 og derfor gisner branchen, om de nye lastbiler ender i Kategori D – eller om der skal betales samme mautafgift som en Euro5-lastbil i Kategori A.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094