23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ikke plads til flere godstog på Øresundsbroen

Banedanmark må melde næsten udsolgt, når det gælder slot-tider til godstog over Øresund.

Banedanmark må melde næsten udsolgt, når det gælder slot-tider til godstog over Øresund.

Øresundsbron er tæt på at blive en flaskehals for passager- og godstogstrafikken over Øresund. Dermed er det usikkert, at Femern Bælt-tunnelen er i stand til at tiltrække den vækst i transittrafikken på godstog mellem Sverige og Tyskland, der er en af forudsætningerne for det dansk-tyske tunnelprojekts brugerbetalte finansiering.

Det skriver ing.dk.

Banedanmark melder her kun godt 10 år efter Øresundsbrons åbning, at alle de bane-slots, der er reserveret til godstogene, er omtrent opbrugt.

- Vi er tæt på en situation, hvor vi ikke længere kan give operatørerne adgang til at køre de godstog, de ønsker, siger sektionschef Lasse Toylsbjerg-Petersen i Banedanmark til ing.dk.

I rådgivningsvirksomheden Vectura konstaterer direktør og jernbaneekspert Thomas Rasch, at hvis ikke der er plads til vækst i godsbanetrafikken over Øresund, så gavner den kommende faste forbindelse under Femern Bælt ikke alverden, når det gælder de politiske ambitioner om mere transitgods på skinner.

- Så er det jo uden betydning, at Femernforbindelsen i sig selv har masser af plads til nye godstog,« siger han.

Kraftig vækst

Transit-trafikken gennem den danske godsbanekorridor er steget overraskende kraftigt i de senere år. Alene i de sidste 12 måneder er transittrafikken øget med næsten 25 procent ifølge Danmarks Statistik. I andet kvartal i år gik der 1,8 millioner tons transitgods gennem banegodskorridoren mellem Padborg og Øresund. Det er 45 procent mere end i 2007, hvor den globale økonomi kørte på højtryk.

Godsbane-operatørerne ser ingen tegn på, at efterspørgslen kommer til at falde på længere sigt – tvært imod. De har netop ansøgt Banedanmark om yderligere 30 godstog over Øresund om ugen.

Væksten forventes at accelerere, når den faste forbindelse under Femern Bælt står færdig i 2020.

Forskeren Alex Landex, DTU Transport, advarer om, at den fremtidige trafikvækst mellem Tyskland og Sverige ender på lastbiler og dermed på motorvejsnettet, hvis ikke politikerne handler i tide. Han anbefaler en ny fast jernbaneforbindelse over Øresund – eksempelvis mellem Helsingør og Helsingborg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.08