ITD: Ingen hovsaløsninger omkring partikelfiltre
Er myndighedernes og synshallernes kontrol af lastbilernes partikelfiltre effektiv nok?
Det spørgsmål har i løbet af sensommeren skabt debat i Danmark. Bekymringen er, at de nuværende kontroller overser de allermindste partikler i dieselbilernes udstødningsgasser, som dermed uhindret får lov at slippe ud i atmosfæren og true miljø og sundhed.
ITD vurderer, at nye og tilgængelige tekniske målemetoder sandsynligvis vil kunne forbedre kontrollen. Organisationen mener, at disse mere effektive målemetoder bør indføres, så den positive udvikling med at nedbringe lastbilerne partikeludslip kan fortsættes.
Gennem de sidste 20 år er de europæiske lastbilers partikeludslip blevet reduceret med 95 procent. Dette procenttal vil yderligere stige, når Euro 6 i 2014 træder i kraft. Men indtil alle biler overholder Euro 6-normen, mangler politiet og synshallerne en sikker metode til måling af emissioner fra de eksisterende biler.
ITD anbefaler at afvente resultaterne af EU-undersøgelsen Emission 2010, før synshaller og politi investerer i nyt måleudstyr. Der er nemlig negative konsekvenser forbundet med at udskifte måleudstyret her og nu uden at have resultaterne fra Emission 2010.
- At skifte måleudstyret nu, er en hovsaløsning, som er meget kortsigtet, og det eneste, man opnår, er et kæmpe ressourcespild. Inden en udskiftning skal myndighederne være sikre på, at den nye målemetode er den bedste – også i fremtiden – så den ikke skal udskiftes igen, når normerne for emissioner bliver strammet yderligere om et par år, siger ITD’s tekniske konsulent Jørn-Henrik Carstens.