23948sdkhjf

Nordic Bulk sejler til Kina i rekordfart

Danske Nordic Bulk Carriers har sejlet Europa til Kina på rekordtid via Nordøstpassagen nord om Sibirien.

Danske Nordic Bulk Carriers har sejlet Europa til Kina på rekordtid via Nordøstpassagen nord om Sibirien.



Shippingvirksomheden Nordic Bulk Carriers sendte det dansk-cartrede fragtskib MV Sanko Odyssey, der er japansk ejet, ud på turen gennem ishavet nord for Rusland. Passagen fra Murmansk i det nordvestlige Rusland til havnebyen Iingdong i den norlige Kina tog kun godt 23 døgn.

- Det er den hurtigste tur, et tørlastskib nogensinde har gennemført turen fra Europa til Kina nord om Rusland gennem Nordøstpassagen i Det Arktiske Hav. Vi var begunstiget af, at der næsten ingen is var. Ruten er sikrere, kortere og mere øko-venlig end traditionelle ruter. Sagt med andre ord er det en rigtig god forretning, siger direktør Christian Bonfils fra den danske operatør, Nordic Bulk Carriers, til business.dk.

MV Sanko Odyssey var på turen eskorteret af en atomdrevet russisk isbryder.

Nordic Bulk Carriers oplyser, at der er sparet omkring 1.000 tons brændstof set i forhold til en tur gennem Suezkanalen. Det pynter ikke bare på brændstofomkostningerne, men også CO2-regnskabet. Samtidig reduceres sejltiden med 10-20 dage, hvilket betyder hurtigere levering om mindre omkostninger på en række områder, herunder personale.

Det er anden gang Nordic Bulk Carriers tager turen nord om Rusland. Næste år håber den danske shippingvirksomhed, at kunne gennemføre 4-5 ture på den nye ’smut-vej’ gennem ishavet i Nordøstpassagen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062