23948sdkhjf

54 tons er lig med højt dieselforbrug

De syvakslede vogntog er for alvor på vej ud på de danske veje.

De syvakslede vogntog er for alvor på vej ud på de danske veje.



Af Finn Bjerremand

Nu har det været tilladt i et par måneder at køre med 54 ton vogntogsvægt på almindelige vogntog, d.v.s. vogntog som ikke er modulvogntog, men som blot opfylder bestemmelserne omkring syv aksler mm.

Det betyder også at der nogle vognmænd, som nu begynder at have en viden om, hvad det betyder for driften, at der nu er en aksel – og nogle tons - mere på vogntoget.

Vognmand Peter Møller i Øster Lindet har ladet os få lov til at se brændstofforbruget på hans treakslede Volvo FH540, der har tilkoblet en fireakslet SVF-påhængsvogn med tippelad.

Over en strækning på 6387 km har Volvoen brugt 3178 liter diesel svarende til et forbrugstal på knap 2,01 km/l.

AdBlue forbruget er ikke målt helt nøjagtigt, men det ligger forholdsvis lavt, og skønnes forsigtigt til omkring 4-5 % af brændstofforbruget.

Forbruget er højt, men samtidig skal der tages højde for, at der transporteres mange læs og specielt i høstsæsonen er der tale om mange småture med lokalkørsel. Vægtmæssigt er der desuden tale om, at der ar været fuldt læs på vogntogskombinationen, ligesom virksomheden er god til at udnytte køretøjerne, så der kun køres ganske få tom-kilometer på de lange ture.

Alt i alt giver det et højt forbrug – men rimeligt omstændighederne taget i betragtning.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078