Svensk motorvejskrydser
Danmarks Transport-Tidende tester: Volvo V60 Van byder på høj kørekomfort kombineret med en solid portion køreglæde.
Af Lars Lassen
Volvo har altid været på hjemmebane på de lange stræk. Det gælder også V60 Van, der sluger motorvejskilometer med en næsten ”ulidelig’”lethed. Undervognen er komfortabel uden der er gået amerikansk gelé i bentøjet. Motorgangen er kultiveret og støjen fra de fem cylindre bliver næsten ”overdøvet” af vind- og dækstøjen – der begge er nede på et godartet niveau – når, der køres ved motorvejshastighed.
Får man trang til at vække de 163 dieselslugende heste under motorhjelmen på mere krævende vejstrækninger, så leverer V60 overraskende meget køreglæde. Med et topmoment på 400 Nm er der rigeligt muskler, og undervogn og styretøj tager en krøllet skovvej med overbevisende adræthed.
Tilbage på motorvejen vinder Volvo dynamiske køremaskine på en høj komfort – ikke mindst takket være de fremragende sæder – kombineret med en god ergonomi og betjeningsvenlig førerkabine.
Elektrisk co-pilotTestbilen var udstyret med en lang række ekstraudstyr. Her skal vi blot nævne sikkerhedspakken til kr. 22.500, der kombinerer automatisk cruise control med Volvos Driver Alert System og Blind Spot Infosystem.
Den avancerede teknologi hjælper føreren med at holde bilen på sikker kurs.
Det avancerede cruisecontrol-system består af to basis-funktioner – en klassisk ’fart-pilot’, der holder bilen på en konstant hastighed, som føreren vælger, samt en valgt top-hastighed til eksempelvis bykørsel.
Der hvor Volvos løsning skiller sig ud er kombinationen med Driver Alert Systemet og den radarovervågning, der foretages af trafikken omkring bilen.
Det betyder i forbindelse med cruise controllen, at hvis man på motorvejen indhenter en lastvogn eller et andet langsomt kørende køretøj, så tilpasser cruise controllen automatisk hastigheden til den forankørende.
Svinger man ud i overhalingsbanen, så skruer teknikken automatisk hastigheden op til det valgte niveau.
AlarmerDriver Alert Systemet spotter også stationære forhindringer forude. Hvis man eksempelvis har kurs mod en affaldscontainer på vejen forude, så afgiver systemet en kollissionsalarm med lys og lyd, så føreren kan undvige forhindringen i tide.
Blind Spot Info-systemet holder øje med trafikanter i bilens blinde vinkler. Ved en lys-alarm på sidespejlene viser, at der befinder sig medtrafikanter i de blinde vinkler, så man undgår ’uheldige’ vognbaneskift.
I praksis opleves teknologien lidt overflødig, fordi man selv har opdaget farerne i god tid inden. Men man vænner sig hurtigt til den digitale co-pilot, der hurtigt bliver et nyttigt hjælpeværktøj i trafikken – specielt den dag, man overser faren .
Faktisk opleves sikkerhedsteknikken så overbevisende, at vi godt tør spå, at den bliver et lovkrav i alle nye biler i EU inden for en årrække - om det tager fem eller 10 år må tiden vise.
Volvo V60 Van er et rigtigt positivt bekendtskab. Prisen er desværre også derefter – men konklusionen er bestemt, at den er alle pengene værd.
Fakta:Volvo V60 D3 Van med automatgear
Motor: 5-cyl. 2-liters diesel med partikelfilter
Ydelse: 163 hk
Moment: 400 Nm fra 1400-2850 o./min
Tophastighed: 215 km/t
0-100: 9,4 sek.
Brændstofforbrug: 16,4 km/l
CO2: 162 g./km.
Pris: Kr. 345.000,- (uden ekstraudstyr) ll@transporttidende.com