Fejl i IC4-tog kan ikke løses
Mens vi venter: DSB bestilte i 2000 83 IC4-togsæt hos den italienske togproducent AnsaldoBreda.
Det skete til en samlet pris på fem mia. kr. Leveringen fra starten forsinket og leverancerne fyldt med fejl. Ved et forlig i 2009 accepterede DSB at modtage de 83 togsæt i defekt tilstand. Det skete mod et afslag i prisen på 2,5 mia. kr.
Allerede i 2008 forudsagde lektor Erik Frøkjær fra Datalogisk Institut ved Københavns Universitet de kæmpestore problemer, som i dag hjemsøger DSBs skandaleramte IC4-tog, skriver fagbladet Ingeniøren.
Frøkjær påviste dengang i indlæg i Prosabladet og i dagbladet Politiken, at en grundlæggende softwarefejl i IC4-togenes kørecomputer blokerede for togsættenes evne til at koble sig sammen - og at IC4-projektet dermed ville udvikle sig til en skandale. Den viden gik også videre til DSB, men blev tilsyneladende ignoreret.
Erik Frøkjær siger i dag til fagbladet Ingeniøren, at når DSB ikke har løst problemerne for længst, så skyldes det, at de sandsynligvis slet ikke lader sig afhjælpe uden nyudvikling af meget store dele af softwaren.
Han mener endvidere, at IC4-projektet er et typisk eksempel på, at manglende it-kompetencer hos bestilleren kan få et offentligt indkøbsprojekt til flere milliarder til at kollapse.