Velkommen til ny transportminister
Kommentarer til folketingsvalget.
Mogens Therkelsen, formand for ITD, skriver i en kommentar til folketingsvalget blandt andet:
- Så blev valget vel overstået, og fra ITD’s side glæder vi os til samarbejdet med de 179 nye medlemmer af Folketinget og den kommende transportminister. Og der er nok af opgaver at tage fat om.- Valgkamp betyder, at det reelle politiske arbejde bliver sat på vågeblus og afløst af løfter og over-ordnede diskussioner. Det er nok ikke kun fra ITD’s side, at vi glæder os til at få realismen og de praktiske løsninger tilbage på den politiske dagsorden, efter at valget har ligget i luften i månedsvis.
- En af de sager, der tilsyneladende er druknet i valgfokus henover sommeren, er spørgsmålet om mere effektive kontroller af køre-hvile-tid. Effektive myndighedskontroller af de gældende regler er en vigtig nøgle til at nå færre fejl og overtrædelser på køre-hvile-tids-området. Og vi har fra ITD’s side ofte gjort opmærksom på, at effektive kontroller er dybt afhængige af, at de kontrollerende myndigheder ligger inde med den rigtige specialviden.
- Opbygningen af kompetencer bør efter vores mening ske i tæt samarbejde mellem Rigspolitiets Tungvognssektion og Trafikstyrelsen – og gerne med den arbejdsdeling, at Rigspolitiet tager sig af at kontrollere køretøjer og chauffører ude på vejene, mens Trafikstyrelsen varetager virksomhedskontrollerne.
- At gennemføre og fastholde dette princip er en presserende opgave for den kommende transportminister i fællesskab med justitsministeren. Ideen har for længst vundet opbakning fra såvel branchen som fra politisk hold; vi mangler blot, at der bliver sat handling bag ordene. Det haster med en mere effektiv kontrol af køre-hvile-tiden – det er ikke strammere og strammere regler, vi har brug for, men bedre og bedre kontrol. Enighed om overhalingsforbud - En anden sag, som den kommende transportminister bør tage hånd om hurtigt, er sagen om de udvidede overhalingsforbud for lastbiler på motorvejene.
- Vi nåede frem til et fornuftigt kompromis med Hans Chr. Schmidt om at forbyde lastbiloverhalinger på tidspunkter og strækninger, hvor trafikken er særligt tæt. Men vi har brug for også at være enige om, hvilke strækninger der skal være tale om, og hvordan vi definerer myldretiden.
- Fra vores side har vi lagt op til at anvende de samme tidsintervaller, som anvendes som spærretid for særtransporter. Vi har også anbefalet at tænke ”huller” ind i de lange stræk, som transportministeren har lagt op til på den nordlige og sydlige del af E45 samt på E20 for at undgå kolonnekørsel af lastbiler på alt for lange forbudsstræk.
- Men vi venter stadig på svar. Videre effektiviseringer - Et tredje tema, som vi vil medvirke aktivt til at holde højt på den kommende transportministers huskeseddel er effektiviseringer af transportområdet til gavn for miljøet og samfundsøkonomien.
- Modulvogntog har bevist deres værd, så vi skal fortsætte med at investere i udvidelser af forsøgsstrækningerne i Danmark, og frem for alt skal vi arbejde aktivt for at få fjernet de EU-regler, der forhindrer modulvogntogene i at køre internationalt på tværs af EU’s grænser, for det er der, den helt store effektiviseringsgevinst ligger.
- Vi skal også have færdiggjort udvidelsen af kataloget for lastvognenes tilladte totalvægte. De fem- og seks-akslede vogntog skal med, så totalvægtene kan hæves til henholdsvis 46 og 52 tons. Det kræver ekstra investeringer i vedligehold af vejene, men regnestykket viser, at investeringerne tjener sig hjem for samfundet i vundne miljøforbedringer og effektivitets-gevinster. De vigtige langsigtede udfordringer - Endelig håber vi, at vi i samarbejde med det nye Folketing og den kommende regering kan få taget hul på de vigtige langsigtede diskussioner om udbygningen af infrastrukturen samt – ikke mindst – det danske transporterhvervs konkurrenceevne og langsigtede levedygtighed.
- Få nu taget den principbeslutning om Hærvejsmotorvejen – og lad desuden løfterne om fremrykning af offentlige investeringer udmønte sig i penge, øremærket til at få bugt med det store vedligeholdelsesefterslæb på de kommunale veje. Velfungerende infrastruktur og høj mobilitet er forudsætningen for et samfund i fortsat vækst.
- Og allervigtigst af alt: Vi er nødt til at se kritisk på de danske særregler, som sætter vores virksomheder bagud i konkurrencen med de øvrige europæiske lande. De regler, der tvinger danske vognmænd til at holde et lønniveau langt over kollegernes i nabolandene er med til at afvikle vores branche på lang sigt – nøjagtigt ligesom nationale afgifter, der kun rammer den danske vognmand og ikke den tyske, polske eller norske vognmand. Det danske transporterhverv er en ressource for samfundsøkonomien, og derfor skal vi finde løsninger, som kan udvikle erhvervet i stedet for at afvikle det.
- Så til vores nye folketingspolitikere og kommende minister: På med arbejdshandskerne, der er nok at tage fat på. Vi er klar til at yde vores del af indsatsen fra branchens side. Flertal for mere infrastruktur
Anders Hundahl, direktør i Asfaltindustrien, skriver blandt andet:
- Vil hilser det nye Folketing velkommen og opfordrer til, at man hurtigst muligt tager arbejdstøjet på og sikrer de bedste betingelser for dansk erhvervsliv, så vi kan uddanne og arbejde os ud af krisen.- Vi kan konstatere at uanset farve, er der stadig er bredt flertal for at skabe og fastholde danske arbejdspladser gennem flere anlægs- og vedligeholdelsesopgaver på infrastrukturområdet. Det har partierne i såvel rød som blå blok lovet i deres programmer. Rød blok lover mere vedligeholdelse i deres vækstprogram ”Sammen om Danmark”, og blå blok lover fremrykkede anlægsinvesteringer i deres vækstprogram ”Holdbar vækst”. Særlige udfordringer
Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, kommenterer også valget:
- Forhåbentlig vil en ny regering hurtigt trække i arbejdstøjet, og gennemføre en politik, der kan danne grobund for en fremgang i dansk økonomi og en forbedret konkurrenceevne for transporterhvervet. Vi skal i DTL ikke lægge skjul på, at der er flere elementer i S-SF’s valgprogram, som ikke er vores kop the. Omvendt har vi en tro på, at vi nok skal få en god dialog med det nye Folketing og den nye regering om en fornuftig og afbalanceret politik til gavn for transporterhvervet i Danmark, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Erik Østergaard peger på en række transportpolitiske emner, der uden tvivl vil blive meget aktuelle og give særlige udfordringer i samarbejdet.
Afgifter:Øgede afgifter på erhvervstransporten – fx en landsdækkende kørselsafgift på lastbiler eller en betalingsring omkring København – vil være en yderligere økonomisk og administrativ byrde på transporterhvervet og forringe konkurrenceevnen. Øgede afgifter på kørsel med lastbiler vil blive overvæltet på transportkøberne og i sidste ende ramme borgerne gennem forhøjede varepriser. Men erhvervet vil under den hårde konkurrence, som markedet er underlagt, formentlig komme til at sluge nogle af omkostningerne selv.
Investeringer i infrastruktur:Investeringer i transportinfrastrukturen vil øge mobiliteten for borgerne, arbejdsstyrken og virksomhederne og dermed den økonomiske vækst i Danmark. Samtidig vil fremrykning af vedligeholdelsesarbejder gavne transporterhvervet på den lange bane. Der er et udtalt behov for at udvide rastepladserne, så chaufførerne får en reel mulighed for at overholde de stramme regler for køre- hviletid.
Kapacitet:Lastbiler med større lastekapacitet vil mindske energiforbruget og luftforureningen samtidig med, at erhvervslivets internationale konkurrenceevne styrkes. En fuld udnyttelse af potentialet for lastbilernes lasteevne vil gavne miljøet og konkurrenceevnen.
Udenlandske chauffører:Udenlandske lastbilchaufførers mulighed for kunne arbejde i ugevis med varetransport i Danmark til en fjerdedel af en dansk løn eller mindre, og ofte uden mulighed for ordentlige sanitære forhold, sætter det danske transporterhverv under pres og bidrager til risikoen for social dumping, som arbejdsmarkedets parter er blevet enige om at bekæmpe.
Kontrol og håndhævelse:Overflytning af virksomhedskontrollerne til Transportministeriet og oprettelse af en særlig politienhed med specialister – som kendes fra Tyskland – til kontrol af både danske og udenlandske lastbiler og chauffører vil være en forbedring af dansk transporterhvervs rammebetingelser, så Danmark slipper af med sit rygte som et risikofrit område for lovovertrædere. Samtidig bør der ske en regulering af varebiler, der kører godskørsel for fremmed regning, så man kan komme den ulige konkurrence, skattesnyd og ulovligheder blandt varebilsvognmænd til livs.
Administrative byrder og regelforenkling:De administrative byrder rammer ikke mindst de mange små og mellemstore transportvirksomheder, og arbejdet hermed bør derfor fortsættes, ligesom arbejdet med at lave egentlig regelforenkling i et samarbejde med transporterhvervet bør fortsættes.
Fasthold den positive udvikling:De seneste tal fra Danmarks Statistik viser heldigvis fremgang i det nationale transportarbejde med danske lastbiler – faktisk med hele 20 pct. siden bundniveauet i slutningen af 2009 og starten af 2010 og dermed meget tæt på niveauet i højkonjunkturåret 2007.
- Det er godt, at der er blevet mere at køre med, og det hører vi også fra vores medlemmer, og nu er det vigtigt, at regering og Folketing forstår at fastholde denne udvikling ved at fremme transporterhvervets interesser og ikke hælde flere byrder ned over erhvervet, siger Erik Østergaard.