Rådet har vedtaget vejafgifter
Efter tre års forhandlinger har EUs ministerråd endeligt vedtaget de nye regler for vejafgifter (Eurovignette) for lastbiler i EU.
De nye regler gør det muligt for landene at pålægge afgifter for støj og forurening fra lastbiler og at tilpasse vejafgifterne for at bekæmpe trængsel.
Medlemsstaterne opfordres til at bruge indtægterne til at forbedre miljøet og for eksempel bygge sikre rastepladser for lastbiler. Men der er kun tale om en opfordring, ikke et krav. Det er op til de enkelte medlemslande, om de vil opkræve miljøafgifterne.
- Det er beklageligt, at Kommissionen og Parlamentet ikke har holdt bedre fast i et af de grundlæggende principper i det oprindelige forslag: at indtægterne fra miljøafgifter skulle bruges til at forbedre og fjerne miljøproblemerne. Desværre tillader reglerne, at medlemslandene blot kan opkræve nye afgifter fra vejtransport med henvisning til støj og forurening og bruge pengene, som de lyster. Så danske lastbiler vil kunne betale for støj i andre lande i årtier, uden at der gøres noget ved støjbelastningen ved f.eks. at lave ny vejbelægning eller støjskærme. Dette til trods for at det ikke kun er lastbiler, der forårsager støj, og at lastbiler faktisk er blevet 98 procent mindre forurenende siden 1990, siger DTLs EU-chef, Søren Hyldstrup Larsen.
Kommissionen, Parlamentet og flere private parter – herunder DTL – har længe talt for en obligatorisk øremærkning af provenuet til investeringer i transportsektoren - men uden held. Dog lykkedes det Parlamentet at få indført en klausul, som forpligter medlemsstaterne til at rapportere, hvad provenuet bruges til.