23948sdkhjf

Logistik er blevet et konkurrenceparameter

Optimale løsninger: Vi kan være med til at gøre vore kunder mere konkurrencedygtige, siger Peter Therkelsen fra H.P. Therkelsen A/S.

Optimale løsninger: Vi kan være med til at gøre vore kunder mere konkurrencedygtige, siger Peter Therkelsen fra H.P. Therkelsen A/S.



Af Gwyn Nissen

Hvad er succeskriterierne for et stykke veludført transportarbejde? Lav pris? Eller et udviklende samarbejde, hvor varestrømmen konstant optimeres, varerne leveres til tiden og det til den rette pris?

Peter Therkelsen, vicedirektør i H.P. Therkelsen i Padborg er ikke i tvivl: Logistikken er blevet et konkurrenceparameter, hvor gode løsninger kan være med til at gøre forskellen, om kunden har succes eller ej.

- Det er de kunder, som vi har de tætte relationer med, at vi udvikler os sammen. De er med til at holde os på tåspidserne og hele tiden udvikle forretningen – både deres og vores.

Han peger på, at H.P. Therkelsen – der har specialiseret sig i stykgods indenfor tempereret transport som levnedsmidler og pharma-produkter - i stigende omfang indgår tætte partnerskaber med kunder, hvor hele vareflowet og transportbehovet analyseres, inden der udvikles optimale logistikløsninger.

- Det kræver stor tillid til hinanden og mange synes, at det lyder spændende. Men det er langt fra alle, der tør tage skridtet fuldt ud. Måske er de nervøse for at åbne sig og afsløre virksomhedens viden og dermed blive for afhængige af logistikvirksomheden, siger Peter Therkelsen.

Win-win

Det er dog hans erfaring, at begge parter vinder ved at åbne sig og udvikle løsningerne i et tæt samarbejde.

- Logistikkæden er ofte komplekst sammensat, og det kan være godt at få friske øjne til at se på tingene med de erfaringer vi har, siger vicedirektøren i den sønderjyske familievirksomhed.

Men et tæt samarbejde er ingen garanti for, at man kan beholde kunden for evig og altid. Og omvendt er samarbejdet heller ikke den spændetrøje som mange transportkøbere frygter, når de enten outsourcer en del af deres logistikkompetencer eller via it-løsninger knytter sig tættere til en logistikpartner.

- Prisen skal stadig passe, men det kan den også komme til, når samarbejdet ender ud i optimerede løsninger, påpeger Peter Therkelsen.

Fra rampe til strategi

Der er stadig rigtig mange kunder, der shopper efter den billigste pris, og finanskrisen satte skub i denne udvikling. Ikke mindst antallet af tendere er eksploderet.

- Her så vi rigtig mange, der kun var fokuseret på pris, mens det er svært at få sine kvaliteter lagt ind på et regneark, siger Peter Therkelsen.

Men der er også mange transportkøbere, der er blevet mere bevidste om vigtigheden af, at deres supply chain er stærk.

- Og derfor findes der også gode tendere, ligesom der nu igen er en stigende efterspørgsel efter kvalitet, som man er villig til at betale lidt mere for.

Peter Therkelsen er ikke i tvivl om, at det blandt andet skyldes, at transporten er kommet fra rampen op i direktionsgangen og dermed er blevet et strategisk indsatsområde.

- Uden logistik hænger tingene ganske enkelt ikke sammen. Det er blevet et konkurrenceparameter ved siden af selve produktet, at logistikken er optimeret i forhold til de kunder man skal servicere og levere til, mener Peter Therkelsen.

Det er derfor på den lange bane, at H.P. Therkelsen skal bevise sit værd som transport- og logistikvirksomhed. Nemlig at varerne leveres til tiden i såvel lavsæson som højsæson, at man kan minimere skaderne, at man er fleksibel samt at man er lydhør i forhold til kundens udfordringer og kan udvikle nye løsninger i takt med at forholdene ændrer sig.

Fokus på vækst

H.P. Therkelsen A/S vil i de kommende år vokse dels inden for levnedsmiddeltransport, men Padborg-virksomheden vil også have en større andel i det voksende pharma-marked, ligesom der satses på flere lagerlogistik-aftaler.

- Vi har de kompetencer og det setup der skal til, for at servicere markedet fra en centralt placeret hub, siger Peter Therkelsen.

HPT-koncernen er ved at forberede en udvidelse af kapaciteten. Virksomheden har blandt andet – uden held – afsøgt mulighederne syd for grænsen, men enden på det bliver nok, at H.P. Therkelsen i løbet af efteråret udvider det eksisterende kølelager i Padborg.

- Derudover har vi samarbejdsaftaler med kolleger i byen, så vi har kapaciteten til at vokse, siger Peter Therkelsen.

HPT-koncernen

H.P. Therkelsen-koncernen har 220 medarbejdere og disponerer op mod 200 køretøjer dagligt afhængig af sæson – herunder 70 egne.

HPT har hovedkvarter i Padborg og vognmandsvirksomhed i Tarp ved Flensborg, ligesom HPT har en afdeling i Verden ved Bremen.

Ledelse

Mogens Therkelsen er administrerende direktør i selskabet, men siden sønnen Peter Therkelsen i 2009 blev vicedirektør i koncernen, er stadig flere opgaver i den daglige drift overgået til Peter Therkelsen.

Den 39-årige direktør er uddannet cand.merc. i international management, har arbejdet et år i London (hvor han mødte sin nuværende hustru, der var ansat ved den danske ambassade) og kom til H.P. Therkelsen A/S i 2002.

gn@transporttidende.dk
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078