23948sdkhjf

Et valg uden gaver til branchen

Danmark står lidt i stampe. Alle går og venter på det valg, som statsministeren måske endda allerede har annonceret, mens denne avis er gået i trykken.

Danmark står lidt i stampe. Alle går og venter på det valg, som statsministeren måske endda allerede har annonceret, mens denne avis er gået i trykken.



Af Gwyn Nissen

Man kan ligefrem tale om et vakuum, hvor alle går og venter på, hvad der skal ske – og ingen tør gøre noget af frygt for hvad der kan ske.

Én ting er sikkert: Der er ingen grund til at skrue forventningens glæde alt for højt op, for uanset hvilken farve regeringen kommer til at bestå af efter valget dette efterår, bliver der ingen gaver til transport- og logistikbranchen.

Det er der såmænd nok heller ikke nogen der forventer. Til gengæld er der en velbegrundet frygt for, hvad det næste er, politikerne kan finde på, at spærre vejen med:

Overhalingsforbuddet er allerede blevet udvidet af den nuværende minister, en betalingsring truer i horisonten hvis rød blok kommer til og et rødt flertal står sikkert også klar med øgede afgifter til lastbiltransporten. Argumentet med, at lastbiltransport er kollektiv transport for varer og pakker, siver tilsyneladende ikke ind på Christiansborg.

Så den største gave ville være, ikke at bebyrde branchen med yderligere omkostninger. Og giv endelig gaverne til alle andre herhjemme: Industrien, byggeri og anlæg, fødevarebranchen samt hr. og fru Danmark.

Hvis politikerne i Danmark formår at skabe rammer for øget aktivitet i resten af landet, skal transport- og logistikbranchen nok klare sig selv. Så bliver der nemlig masser at køre med. Og så skal branchen nok ”holde DK kørende”

P.S.: Den finansielle uro gør selvfølgelig også sit til, at landet synes at være i venteposition. Men jeg skal hilse at sige, at alle de mennesker, jeg har talt med i branchen i de forløbne uger, ikke har et billede af Danmark i krise: Der er godt med varer, der skal fragtes rundt, selv om fragtpriserne ikke er tilfredsstillende.

Men krisen er først og fremmest en børskrise, som man også kan læse ud af analyserne på side 19. Det underliggende forretningsklima er sundt nok.

gn@transporttidende.dk

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078