23948sdkhjf

Nyt EU-direktiv om lastbilsafgifter

Mandag vedtog EU endegyldigt det nye direktiv, der fastsætter reglerne for hvordan medlemslandene må beskatte lastbiler.

Mandag vedtog EU endegyldigt det nye direktiv, der fastsætter reglerne for hvordan medlemslandene må beskatte lastbiler.



Det såkaldte Eurovignettedirektiv lægger et loft over kørselsafgifter for lastbiler, der skal svare til lastbilernes andel af infrastrukturomkostninger. Som noget nyt giver direktivet lov til at lægge en lille ekstra afgift oven i kørselsafgiften til at dække støj og luftforurening. Derudover får medlemslandene mulighed for at variere afgifterne yderligere i myldretiden.

Direktivet skal implementeres inden for to år, og de kommende danske kørselsafgifter for lastbiler vil derfor blive omfattet af de nye regler. Derudover er der kørselsafgifter i bl.a. Tyskland, Østrig og Slovakiet.

I DI Transport mener man, at ændringerne er overflødige og vil øge erhvervslivets transportomkostninger.

- Det nye direktiv bidrager ikke med ret meget andet nyt end, at afgifterne kan blive lidt højere i de lande som har km-baserede kørselsafgifter. Danske virksomheder kan derfor imødese lidt højere transportomkostninger. I det lys er direktivet overflødigt og det er ekstra ærgerligt, at en egentlig øremærkning af indtægterne fra lastbilerne til ny infrastruktur ikke kom med i det nye direktiv. siger chefkonsulent i DI Transport Rune Noack.

- Vi kan dog finde trøst i, at vi havde held til at få fjernet de værste elementer i forslaget, og det endelige direktiv giver derfor meget mindre rum til at forhøje afgifterne end Kommissionens oprindelige forslag. Samtidigt er der fortsat et loft over afgifterne, der sikrer, at kørselsafgifter for lastbiler ikke bliver en skatteskrue, siger Rune Noack

Læs mere her: http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/trans/124568.pdf

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063