Elektrisk Partner
Vanflash: Elektrisk arbejdshest fra Peugeot viser vejen til næste generation af el-drevne logistik-køretøjer.
Af Lars Lassen
Med en totalvægt på 1890 kilo, en nyttelast på 670 kilo, plus en uændret varerums-volumen på tre kubikmeter, har Peugeot Partner Electric omtrent samme brugsværdi, som sin dieseldrevne søster.
Hvis man altså ser bort fra rækkevidden på op til 120 kilometer, før Partner Electric skal indlægges med elektrisk drop til en 6-8 timer lang opladning.
Peugeot understreger da også, at Peugeot Partner Electric først og fremmest hører hjemme inden for bygrænsen.
Partner Electric er den første el-drevne van fra de franske PSA-søstre Citroën og Peugeot. Der kører i alt fire Partner Electric i Danmark i dag. To hos DONG - der modtog den første i december 2010 - en hos et udlejningsselskab, mens den sidste kører hos en forhandler i Thisted.
Yderligere fire bliver leveret til Fredericia Kommune i løbet af december. Den danske importør har angiveligt ikke oplevet nogen problemer med den ukonventionelle drivlinje hidtil.
Gammel PartnerPartner Electric er baseret på den gamle Peugeot Partner-model, som udgår af produktionen ved årets udgang. Derfor stopper produktionen af Partner Electric og det er sidste udkald, hvis man ønsker at blive ejer af en af den snes Partner Electric, som Peugeot Danmark har til salg i år.
Partner Electric starter livet på Peugeots samlebånd, men forlader fabrikken uden dieselmotor og gearkasse. Ombygningen til ’Electric’ sker hos Venturi i Sydfrankrig.
Afløseren er tidligst klar i slutningen af 2012 og kommer formentlig først til Danmark i foråret 2013.
Nickel-sodium batteriPeugeot Partner Electric – der er udviklet på bestilling fra det franske postvæsen – anvender et nickel-sodium batteri, der er produceret i Schweiz.
Den specielle batteritype er valgt fordi det var et krav fra det franske postvæsen, at bilen skulle være fuldt funktionsdygtig i koldt vejr og så fordi nickel-sodium-batteriet er lidt billigere end de lithium-ion batterier, der typisk anvendes i el-biler.
Nickel-sodiumbatteriet er et såkaldt varmebatteri, der kræver en temperatur på 250-300 grader celcius for at fungere. Den høje temperatur holder batteriet selv ved at spise omkring 10 procent af den opladte energi i døgnet.
Batteriet anvendes kun til Partner Electrics drivlinje, mens et almindeligt bilbatteri og en generator klarer resten af de elektriske systemer. Dog kommer kabinevarmen fra et benzindrevet Webasto-fyr, der bruger omkring en liter benzin i timen, når der er behov for opvarmning.
Opladning på netspændingOpladningen af Partner Electric kræver minimum 7 amperes strømstyrke. Det vil sige, at bilen kan oplades i en almindelig stikkontakt. Det betyder dog, at det tager op til 10 timer at oplade bilen helt. Har brugeren adgang til 16 ampere, så kan det gøres på 6-7 timer.
Under kørslen genindvinder Partner Electric energi ved ’motor-bremsning’ og ved opbremsning.
Føreren kan følge med i energiforbrug og genindvinding på displayet over midterkonsollen, hvor batteriets ladestand også fremgår.
Der er kun to gear – fremad og bak. Tophastigheden er 112 km/t, men det koster rækkevidde at køre stærkt.
Stille snigerEn testtur i Roskilde viste, at Peugeot Partner Electric er et seriøst værktøj, som budbil i nærområdet. Bilen har en robust acceleration og den følger let bytrafikken uden det koster bekymrende drop på batteriindikatoren.
Den begrænsede rækkevidde betyder dog, at Partner Electric næppe kan køre en hel arbejdsdag.
Dæk- og vindstøjen er overraskende tydelig i kabinen, mens elmotoren næsten ikke kan høres.
Det kan den heller ikke uden for – en ’genvej’ gennem en af Roskildes gågader – i leveringstiden – viste, at fodgængere og cyklister ikke hører den elektriske Partner.
Især ældre borgere (eller yngre med øretelefoner fra mobiltelefon eller MP3-afspiller) er her i fare.
”Kun”
El-biler er fritaget for registreringsafgift og derfor koster Peugeot Partner Electric ’kun’ 240.000 kroner plus moms. Til gengæld skal der ikke betales grøn ejerafgift.
Partner Electric leverer varen – men den franske el-van – er ikke noget helstøbt produkt, hvis man sammenligner med Mercedes el-drevne Vito – for slet ikke at tale om Nissan Leaf, der er designet som el-bil fra første skrue.
Men Partner Electric er første skridt på vejen til elektrisk distribution.
ll@transporttidende.com