23948sdkhjf

Hærvejs-motorvej bliver god forretning

Nye beregninger af økonomien dokumenterer, at Hærvejsmotorvejen vil blive en særdeles god forretning for det danske samfund.

Nye beregninger af økonomien dokumenterer, at Hærvejsmotorvejen vil blive en særdeles god forretning for det danske samfund.



En helt ny midtjysk motorvejskorridor vil ikke alene løse en væsentlig del af trængselsproblemerne på E45 i Østjylland og ved Vejle Fjord-broen, men også give en god forrentning af investeringen. Alt afhængig af det endelige anlægsbudget vil afkastet – den såkaldte interne rente for projektet – ligge mellem 8,4 og helt op til 11,1 pct. for den mest optimale linjeføring.

- Det er en flot forrentning, der viser, at projektet er en god investering for samfundet. De mest optimale linjeføringer vil give så god betjening af store dele af Midt- og Nordvestjylland samt aflastning af E45, at tidsgevinsterne for brugerne bliver ganske store. Dermed kan vi beregne, at projektet bliver en god forretning for Danmark, siger udviklingskonsulent, cand.scient.pol Niels Græsbøll Olesen, fra foreningen Trekantområdet Danmark.

Trekantområdet har fået beregnet samfundsøkonomien hos konsulentvirksomheden Cowi, der baserer sig på det officielle danske metodegrundlag.

- Når det gælder en udvidelse af E45 i etaper til seks eller otte spor i perioden 2025 til 2045, er den interne rente beregnet til 8 pct. Den ligger dermed under den laveste ende af intervallet for forrentning af Hærvejsmotorvejen med den mest optimale linjeføring, påpeger Niels Græsbøll Olesen.

Den samlede anlægspris for en ny Hærvejsmotorvej forventes at ligge i intervallet 14-19 mia. kroner (i 2011-priser) for den mest optimale linjeføring. Dertil indregner analysen de årlige udgifter til drift og vedligeholdelse af den nye vej, hvor omkostningerne er baseret på erfaringer fra lignende danske anlæg.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078