Ny metode renser effektivt
Seks timer, tre timer eller bare et kvarter. Sådan lyder slagtilbuddene fra en række virksomheder, der tilbyder at rense partikelfiltre på lastbiler, som kører inden for storbyernes miljøzoner.
Men uanset metode, så kan vognmændene ikke være sikre på, at filtrene er ordentligt renset, skriver Ingeniøren.
Dels er der ingen klare retningslinjer for, hvordan det skal gøres, dels er der på det seneste rejst tvivl om kvaliteten af synshallernes testmetoder. Derfor ved vognmanden reelt ikke, om filtret er renset eller ej.
Det efterlader lastbilsejerne på et marked, hvor løsningerne variere fra en simpel gennemblæsning med trykluft til avanceret vask og afbrænding af sod og partikler.
Hvis filtrene ikke er ordentligt rengjorte, kan sod og aske gemme sig i krogene og blive blæst ud, når lastbilen får filteret monteret igen.
Nu vil Trafikstyrelsen i dialog med leverandørerne for at kigge på selve renseprocessen.
Ved hjælp af en nøjagtig styring af forbrændingskurven er det lykkedes de fynske maskinbyggere fra Munch Miljø teknik i Tommerup, at udvikle en proces, så det kun tager mellem to og tre timer at rense et partikelfilter til en lastbil. Normalt ville sådan en rensning tage helt op til 24 timer:
»Men nu er det altså muligt at få renset filtreret under den normale service af lastbiler,« fortæller udvikler og medejer af Munch Miljø Teknik, Bo Munch Jakobsen.