Betalingsring kan give negativ spiral
En betalingsring om København skal mindske trængslen og give indtægter til udbygning af kollektiv trafik, mener Dansk Erhverv.
- Etableringsomkostningerne ved en betalingsring er store, og driftsomkostningerne i lignende anlæg når nemt op på 40 pct. Samtidig betyder en betalingsring mindre trafik og derfor færre indtægter, påpeger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk, Dansk Erhverv.
En helt ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at en betalingsring vil give stort underskud i 13 år, før den begynder at betale sig hjem. Dansk Erhverv er enig i tallene og påpeger, at den ene store forudsætning for betalingsringen dermed falder bort.
- Der bliver ikke penge til mere kollektiv trafik de første år. De mange mennesker, der skal på arbejde i København berøves dermed et alternativ til bilen, når den kollektive trafik ikke vil være i stand til at opsuge de mange ekstra passagerer,” siger Jesper Højte Stenbæk.
Det giver dystre udsigter for København. Betalingsringen kan bringe Danmarks hovedstad ind i en negativ spiral med stadig færre mennesker i centrum, faldende omsætning for butikkerne og dermed udflytning til omegnen.