23948sdkhjf

Verbale kattegat-tæv til Wammen

Aarhus tidligere borgmester Nicolai Wammen, der spås en sikker plads i Folketinget ved valget, banket på plads af fynske partifæller efter udmelding om Kattegat-bro.

Aarhus tidligere borgmester Nicolai Wammen, der spås en sikker plads i Folketinget ved valget, banket på plads af fynske partifæller efter udmelding om Kattegat-bro.



Nicolai Wammen, der er næstformand i Socialdemokratiet, lovede i avisen.dk i går, at en rød S-SF-regering vil sætte turbo på beslutningen om en fast forbindelse over Kattegat.

- En fast forbindelse over Kattegat vil være en fordel på alle måder. Både i forhold til vækst og job. Derfor ønsker vi i Socialdemokratiet en hurtig beslutning, sagde Nicolai Wammen, som forventes at få en tung ministerpost, hvis S-SF vinder valget.

Nicolai Wammen har som en række andre politikere i Østjylland talt varmt for en fast forbindelse over Kattegat – et projekt, der vil kosten 100 milliarder kroner eller mere ifølge en indlededne vurdering fra Transport-ministeriet. Til sammenligning forventes den kommende Femern-Bælt tunnel at koste knapt 40 milliarder kroner inklusive de danske landanlæg.

Finansieringsstrid

Netop den høje anlægssum får økonomer til at tvivle på, at en Kattegat-bro kan finansieres ved brugerbetaling alene, som det kendes fra Storebælt, Øresund og Femern Bælt. Selv ved en meget høj bro/tunnel-takst vil tilbagebetalingstiden blive på 50 år eller mere. Derfor var vurderingen, at Staten må betale en væsentlig del af regningen, for at sikre finansieringen til en Kattegat-forbindelse.

Derfor var finansminister Claus Hjort Frederiksen hurtigt ude og kritiserede S-SF for at ville træffe beslutning om Kattegat-projektet uden at finansieringen var på plads.

Nicolai Wammen afviste kritikken og fastslog, at S-SF blot ønskede at fremskynde analysearbejdet, der skal danne grundlag for en beslutning, så Folketinget kan tage træffe en principbeslutning allerede i 2012 og ikke i 2013, som regeringen ligger op til.

DTU er i gang med at udarbejde en såkaldt Landtrafikmodel, der skal danne grundlag for den politiske prioritering af infrastrukturprojekter. Men den kan tidligst være færdig i april 2012, fastslog transportminister Hans Chr. Schmidt.

Fynsk time-mafia

Men selv om Nicolai Wammen har støtte fra en række politikere og stærke erhvervskræfter i Østjylland, så er interessen for en fast Kattegatforbindelse mildest talt stærkt begrænset på Fyn.

Ud af de otte socialdemokratiske folketingskandidater på Fyn er der fem, som direkte har erklæret sig som modstandere af en Kattegat-bro.

Blandt andet den tidligere trafikordfører Poul Andersen, der mener at en fast forbindelse over Kattegat vil skære Danmark over i to.

De fynske socialdemokrater frygter, at en fast Kattegatforbindelse vil sende Fyn ud på et trafikalt sidespor. Blandet andet fordi den timeplan – der skal reducere rejsetiden med tog til en time både mellem København og Odense og mellem Odense og Århus – næppe bliver realiseret, hvis der anlægges en bro- eller tunnelforbindelse over Kattegat. En forbindelse, der til gengæld vil sikre Arhus en timeforbindelse til København.

- Og det går imod intentionen om at skabe bedre sammenhæng mellem landets tre største byer," siger Poul Andersen i en kommentar i Fyens Stiftstidende.

Gruppe-balle

Gruppeformanden for den socialdemokratiske folketingsgruppe, fynboen Carsen Hansen, gik i går i ’valg-flæsket’ på Nicolai Wammen efter et ledelsesmøde i partiet.

- Jeg ringede og sagde: Hold nu op, Nicolai. For pokker mand, du rejser hele Fyn og Sønderjylland og halvdelen af Sjælland imod det her. Det ender i kamp mellem landsdelene, siger Carsten Hansen til Fyens Stiftstidende.

- Nicolai er jo en tung dreng i partiet og vil også være det fremover, men jeg kunne høre, at han lå ned, da vi var færdige med at tale. Beslutningen om den ene eller anden forbindelse skal tages i folketingsgruppen Og foreløbig afventer vi de undersøgelser, der gør at vi kan træffe beslutningen på et oplyst grundlag. Sådan er det, fastslår Carsten Hansen over det regionale dagblad.

Nicolai Wammen understregede efterfølgende, at han udtalte sig som folketingskandidat i Aarhus og ikke som partiets næstformand.

- Jeg har stor respekt for, at der er andre holdninger blandt andet på Fyn. Derfor er det vigtigt at sige, at Socialdemokraterne ikke har truffet beslutning for eller imod en fast Kattegatforbindelse, sagde Nicolai Wammen efterfølgende ifølge Jyllands-Posten.

Han mener at finansieringen af en fast forbindelse over Kattegat kan sikres ved en kombination af brugerbetaling og investeringer fra pensionsselskaberne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079