Sikkerhed på havnen er et fælles ansvar
Nu starter tredje fase af Associated Danish Ports’ sikkerhedskampagne ’Brug hovedet på havnen’.
Budskabet leveres som tidligere via dobbelttydige bannere, skilte og små gimmicks.
Hele 2010 var sikkerhed på havnen i søgelyset – og nu sætter ADP tredje fase af kampagnen i gang. Først gjaldt det synligheden, og dernæst kom den personlige sikkerhed. Nu sætter ADP fokus på sikker trafikkultur. Det kommer til udtryk gennem virksomhedsbesøg og små gimmicks.
Drik morgenkaffen, inden du kører, vent med at sende sms’er, til du er nået frem, tal kun i håndfri mobil, skru ned for musikken og hold ind til siden, hvis du skal orientere dig på et kort.
– Vi taler i øjenhøjde og kommer ikke ud for at løfte pegefingre. Peptalken skal huske den enkelte på, hvor let det rent faktisk er at efterleve reglerne for god trafikkultur. Reglerne er ens for alle og skabt for alles bedste, lyder det fra ADPs salgs- og marketingchef Ole H. Jørgensen.
Sikkerhedskampagnen er målrettet alle, der færdes på havnen.
– Vi spiller på dobbelttydigheden for at blande smil og alvor. Vi har nemlig ikke til hensigt at slå nogen i hovedet med sikkerhedsbudskabet, men derimod at skabe havnearealer, hvor alle er trygge ved at færdes, siger Ole H. Jørgensen.
Gennem hele 2010 er der også omdelt foldere til havnens virksomheder, som indeholder vigtig information – bl.a. om konsekvent brug af personlige værnemidler.
Om man er på cykel, styrer en truck, sidder bag rattet i en personbil eller bakker en stor lastbil, så gælder det om at holde øjnene på vejen.
– Ulykken kan ramme alle, så alle skal se sig for. Derfor går vi bredt ud og får alle på havnen i tale. Sikker færdselskultur er altafgørende for et trygt arbejdsmiljø, afslutter Ole H. Jørgensen.