Nordic Bulk sejler atter nord om Rusland
For anden gang i træk udforsker danske Nordic Bulk Carriers Nordøstpassagen, som de eneste udlændinge nogensinde.
Nordic Bulk var i 2010 blandt de første nogensinde til at transportere fragt via Arktis til Kina gennem den såkaldte Nordøstpassage. Nu gør de det igen, men denne gang er det verdens største fragtskib med is-forstærkning, der skal udfordre de arktiske vande. Hermed sætter de danske pionerer endnu engang nye standarder for den internationale shippingindustri.
Skibet vil laste 70.000 tons jernmalm i den russiske havneby Murmansk, før kursen den 28. August sættes mod Kina. Det skriver Danmarks Rederiforening.
Forretningspotentiale stigerMed verdens største fragtskib med is-forstærkning og næsten den dobbelte last i forhold til sidste år bliver Nordøstpassagens forretningspotentiale med denne rejse slået fast en gang og for alle.
- Denne historiske handelsvej har det hele: den er kortere, hurtigere og dermed også mere miljøvenlig. Sagt med andre ord: det er en god forretning. Besparelsen på brændstof alene løber op i omkring 750 tons. Vi er overbevist om, at åbningen af Nordøstpassagen har et stort forretningspotentiale for både mineindustrien og shippingindustrien, siger Christian Bonfils, administrerende direktør i Nordic Bulk Carriers.
Verdens største fragtskib tester ArktisDet kræver mere end et normalt skib at sejle Nordøstpassagen. Faktisk er der kun få specialiseret fragtskibe, der kan klare opgaven.
- MV SANKO ODYSSEY er mindre end et år gammelt og det største og mest moderne fragtskib med is-forstærkning i verden. Skibet er i den såkaldte 1A is-klasse, som er den højeste og eneste is-klassificering, som de russiske myndigheder vil tillade at gennemføre sejlruten, forklarer Christian Bonfils.
Rejsen via Arktis er en udfordrende opgave, som kræver stor erfaring, gode navigationsevner og specialiserede fragtskibe.
- Vi er specialiseret i at operere disse særlige fragtskibe med is-forstærkning og er meget stolte over endnu engang at være bannerfører på sejladsen gennem den historiske handelsvej, slutter Christian Bonfils.