23948sdkhjf

FDL: Kejserens nye klæder

Frie Danske Lastbilvognmænd kræver 4-akslede sættevogne af bordet.

Frie Danske Lastbilvognmænd kræver 4-akslede sættevogne af bordet.



Efter FDLs opfattelse er forslaget Kejserens nye Klæder om igen og FDLs formand, vognmand Christian Jensen, siger lige ud, at det er et ”misfoster, som overhovedet ikke bør vedtages, fordi det bl.a. vil være ensbetydende med, at masser af danske vognmænd skal ud og investere i nyt og kostbart materiel.”

- Jamen, når vi nu har mulighederne, hvorfor så ikke i videst mulige omfang udnytte det bestående materiel? Hele den danske vognmands-branche, og her tænker jeg på dem med danske biler og dansk arbejdskraft, er i forvejen hårdt trængt, og det er ulogisk, at embedsmænd uden praktisk erfaring, fremlægger et forslag, som vil gøre det dyrere og mere besværligt at være vognmand. Derfor opfordrer FDL politikerne til at bremse dette vanvid, siger Christian Jensen.

- Jeg ved ikke, hvem, der står fadder til det nye forslag, men det er en omgang misk-mask, som ikke har rod i et reelt behov. Det er hul i hovedet, at man ikke laver regler, som gør det muligt at udnytte det bestående materiel og samtidigt skåne vejnettet, siger Christian Jensen.

FDL peger blandt andet på, at den 4-akslede sættevogn kun kan produceres i Danmark og kun kan udnyttes i Danmark.

To af de fire sæt aksler skal være styrende for at overholde EU kravene til drejeradius. Drejbare aksler kræver små hjul og et højt chassis, som hjulene kan dreje under, eller også et smalt chassis, så der er plads ved siden af chassis-rammen til at hjulene kan dreje. Disse løsninger giver enten et højt liggende tyngdepunkt, eller en meget smal chassis-ramme, og sammen med en øget totalvægt, giver det en meget dårlig kørsels-stabilitet. Der er ingen europæisk vognfabrik, som vil producere den sættevogn, når den ikke kan EU godkendes.

- Danske transportører har brug for transport-materiel, som i de nordiske lande der har totalvægt-grænser, som ligner de danske, påpeger FDL. Med stigende omkostninger er vigtigheden af, at transportbranchen kan benytte, alt sit bestående materiel optimalt.

For eksempel:

Bestående 6 akslede sættevogns-køretøj sammenkoblet 26 T + 24 T, totalt 50 tons totalvægt.

Bestående 7 akslede modulvogntog sammenkoblet 18 T + 20T + 24 T, totalt 62 tons totalvægt.

Bestående 8 akslede modulvogntog 26 T + 20 T + 24 T, totalt 70 tons totalvægt.

- Ovennævnte eksempler vil efter FDLs opfattelse virkelig kunne sætte turbo på udnyttelsen af det bestående transport-materiel i Danmark, skriver FDL.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128