23948sdkhjf

Spirit handler luftfragt i Terminal Nord

København Lufthavn: Den endelige flytning af Spirit Air Cargo Handlings terminal fra øst til nord ventes at finde sted i løbet af efteråret 2011.

København Lufthavn: Den endelige flytning af Spirit Air Cargo Handlings terminal fra øst til nord ventes at finde sted i løbet af efteråret 2011.



Af Herbert Nielsen

- Vi er for tiden i forhandlinger med vores udlejer, Københavns Lufthavne om skillelinjerne mellem airside og landside, der er afgørende for security-godkendelse ved Trafikstyrelsen, og det er der, vi lægger kræfterne lige for tiden.

Det siger Carsten Johansson, Spirit Air Cargo Handlings direktør, om selskabets flytteplaner til Terminal Nord.

- Det er rigtigt, at vi så at sige vender tilbage til vores oprindelige placering, og det kunne man jo tro var en simpel sag. Men det er ikke tilfældet, konstaterer Carsten Johannsen.

Dels er EU’s security-krav blevet meget strengere end tidligere, da selskabet boede i Terminal Nord. Dels produceres fragten i dag på en helt anden måde, end tilfældet var tidligere i Terminal Nord.

- Den blev bygget efter tidens mest moderne styringskoncept. Det gav mange problemer – og vi producerer i dag fragten i Terminal Øst med et større element af manuel indsats koblet sammen med mere funktionelle IT-styresystemer, siger Johannsen. Vi vil tage de erfaringer, vi nu har udviklet, med til vores kommende Terminal Nord. Det kræver mange bygningsmæssige og andre ændringer i infrastrukturen.

Spirit er i øvrigt allerede til stede i Terminal Nord, men det er alene med en del af importfragten, der jo ikke som eksporten skal leve op til samme security-krav.

- En anden del af importen produceres stadig i Terminal Øst, og vi har også håndtering af luftposten i Hangar 1. Det vil altså sige, at vi i dag har vores handlingaktiviteter spredt over hele tre lokationer, og det vil klart være en udfordring at samle disse tre funktionsområder under eet tag, siger Carsten Johannsen.

Et fristende tilbud

I Terminal Øst kunne Spirit Air Cargo Handling forudse, at selskabet inden længe ville være nødt til at finde veje til udbygning.

- Vi har allerede i dag mængder, der overstiger kapaciteten i Terminal Øst, og der ville ikke være mulighed for at rumme vores forventede fremtidige vækst i disse rammer. Derfor kom det svært tilpas, at vi fik et fristende tilbud fra Københavns Lufthavne om leje af faciliteterne i Terminal Nord til betingelser, vi kunne acceptere, påpeger Johannsen.

Spørgsmålet om security for fragtens vej ind i det inderste såkaldte CSA-område er fortsat uløst for terminalerne i østområdet.

- Det vil vise sig, om det kan lykkes os at finde frem til en løsning på problemet for Terminal Nord, der jo alt andet lige ligger ganske tæt ved dette inderområde, håber Carsten Johannsen. Det er til sin tid op til forhandlingerne mellem Københavns Lufthavn og Trafikstyrelsen at tage stilling til dette, når vi har nået til enighed med lufthavnen om den fremtidige struktur i den kommende Terminal Nord.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.234