23948sdkhjf

FDL: Varebiler skal omfattes af Godskørselsloven

Meldingen om at varebiler under 3,5 tons totalvægt ikke bliver omfattet af godskørselsloven vækker skuffelse hos Frie Dansk Lastbilvognmænd.

Meldingen om at varebiler under 3,5 tons totalvægt ikke bliver omfattet af godskørselsloven vækker skuffelse hos Frie Dansk Lastbilvognmænd.



- Den seneste tids debat om varebilers færden på det danske godsmarked har for alvor bragt sindene i kog, efter at det er kommet frem, at den kommende justering af Lov om Godskørsel ikke omfatter varevogne op til 3500 kilo. Det vækker forståeligt nok betydelig undren hos såvel DTL som 3F, og den undren kan FDL uden tøven tilslutte sig. FDL har tidligere protesteret mod, at tusindvis af varebiler kan omgå ret vigtige elementer i forhold til trafiksikkerheden, og i FDL havde vi faktisk den opfattelse, at embedsmændene - efter megen snak om emnet omsider ville tage skridt til at stramme kravene for de tusinder af varebiler, som hver eneste dag hamrer vildt af sted på såvel motor- som landeveje og i snæver bytrafik, og som ret ofte udviser en så ekstrem adfærd, der på stedet burde koste et eller flere klip i førerbeviset.

Men nu tyder alt på, at varebilerne fortsat vil være fredet, og det kan ingen, og allermindst vognmands-branchen, være tjent med. Derfor er det godt, at såvel DTL som 3F har råbt vagt i gevær, skriver sekretariatsleder Preben Skjøth, FDL, i en kommentar.

Kontrol tak

- Nøgternt set burde der indføres en ny maksimal grænse. Nogle mener 2800 kilo, men det kan vel altid diskuteres. Men lige så vigtigt som en eventuel mindre vægtgrænse, er problemet med, at selv de temmelig mange varebiler, som bruges til kurerkørsel og vareudbringning, ikke er omfattet af hverken køre- hviletider. Det er jo ingen hemmelighed, at masser af den type køretøjer er i direkte konkurrence med danske vognmænd, og alene af den grund bør de være omfattet af samme regler m.h.t. køre- hviletid og kontrol, som tilfældet er for vognmænd med biler over 3500 kilo. Noget kunne tyde på, at der har været en form for lobby-indsats over for embedsmænd og Christiansborg-politikerne, men det bør en samlet dansk vognmands-branche naturligvis protestere mod. Derfor bør politikerne, som har travlt med at skyde valgkampen i gang, nok udskyde den endelige lov til efter valget, så der er tid til at få indført et regelsæt for varebiler under 3500 kilo, slutter Preben Skjøth.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062