Varm-regummierede dæk gav 50.000 ekstra km
Korn- og foderstofkoncernen Danish Agro er i de seneste år vokset markant, og væksten har betydet, at koncernens flåde er svulmet op fra omkring 30 til over 125 lastvogne med dertilhørende påhængsvogne og trailere.
At anvende regummierede dæk på træk-, boogie- og traileraksler er ikke nyt for driftsdirektør Keld Nielsen, men det er til gengæld varm-regummierede dæk fra Laurent, som koncernen er gået over til at benytte på alle rullende enheder.
- Tidligere, da vi brugte kold-regummierede dæk fra en anden leverandør, oplevede vi med jævne mellemrum punkteringer, der førte til dyr stilstand og følgeskader på bl.a. skærme. Efterfølgende valgte vi i stedet at indgå i et samarbejde med Euromaster, der kunne dokumentere både kvalitetsmæssige og økonomiske fordele. Dem har vi ikke mindst opnået ved at erstatte kold-regummierede dæk med varm-regummierede dæk fra Laurent.
Det har driftsdirektøren ikke fortrudt.
- Vi oplever færre punkteringer med Laurent-dækkene, og de giver en betydelig bedre totaløkonomi. Så vi er alt i alt meget tilfredse med løsningen, siger Keld Nielsen.
Key Account Manager Søren Brinck fra Euromaster var manden, der anbefalede skiftet fra kold- til varm-regummierede dæk. En efterfølgende test gennemført hos Danish Agro viste, at det var en god idé.
- Resultatet var, at Danish Agro efter at have skiftet til dækkene fra os nu kører 136.032 km på hvert dæk mod tidligere 84.340 km. Her er altså tale om en forbedring på over 50.000 km. Samtidig er brændstofforbruget reduceret med godt tre pct. grundet lavere rullemodstand, og man har kunnet reducere antallet af punkteringer og følgeskader, fortæller han.