23948sdkhjf

DB Schenker Rail åbner oprustet kombiterminal

Vejgodstransporten i Danmark kan se frem til skærpet og mere miljøvenlig konkurrence fra jernbanen, når DB Schenker Rail Scandinavia indvier den opgraderede kombiterminal på fredag.

Vejgodstransporten i Danmark kan se frem til skærpet og mere miljøvenlig konkurrence fra jernbanen, når DB Schenker Rail Scandinavia indvier den opgraderede kombiterminal på fredag.



Når Transportminister Hans Christian Schmidt åbner DB Schenker Rail Scandinavia moderniserede og udvidede kombiterminal i Høje Taasrup fredag den 26. august, så er det indledningen til en ny vækstorienteret æra i dansk godsbanetransport.

Godsbanetransporten har flere årtier lidt under faldende godsomsætning og deraf følgende rutelukninger. Den skarpe konkurrence fra den fleksible vejgodstransport har været en endog meget svær modstander for godstogene.

Det har heller ikke hjulpet på den sørgelige banestatistik, at de to tilbageværende kombiterminaler i Danmark blev slidt ned og forsømte udviklingen under DSB’s uinteresserede ejerskab.

Men nu står resultatet af en politisk kovending – der flyttede kombiterminalerne i Høje Taastrup og Taulov over under Banestyrelsen og en 2-cifret millionbevilling til udbygning og opgardering af terminalerne – endeligt færdig.

Dermed matcher den statsejede infrastruktur nu langt bedre de store investeringer, som den dansk-tyske godsbaneoperatør DB Schenker Rail har gennemført over de sidste 10 år – investeringer, der har ført til en markant vækst transittrafikken på jernbanen gennem Danmark.

Ifølge DB Schenker Rail Scandinavia betyder de nye, topmoderne faciliteter og et opstillingsareal for containere, der er blevet næsten otte gange større, at kombiterminalen nu potentiale til at være

omdrejningspunkt for betydelig vækst i transporten af gods, uden at det behøver

at belaste miljøet voldsomt, og uden at endeløse rækker af lastbiler behøver at

fylde op på det i forvejen belastede vejnet.

- Vi er glade for, at det første synlige bevis på Folketingets visionære beslutning

om at modernisere kombiterminalerne i Danmark nu er en realitet, siger administrerende

direktør Stig Kyster-Hansen fra DB Schenker Rail, som operer terminalen

i Høje Taastrup.

- Jernbanen er klart den mest miljørigtige transportform, og nu er forudsætningerne

for alvor til stede for at etablere den mest hensigtsmæssige tilrettelæggelse af

godstransporten set både i miljømæssig og et samfundsøkonomisk perspektiv.”

Rigelig kapacitet på jernbanen

Kombiterminalen i Høje Taastrup er geografisk perfekt placeret som kundepunkt

for distribution af gods til hovedstadsområdet og Øresundsregionen. Men terminalens

muligheder rækker endnu længere.

For den kan f.eks. også ses som væsentligt

element i et oplagt jernbanealternativ til den færgerute over Kattegat,

som har været debatteret indgående de seneste måneder.

- Der er rigelig kapacitet på jernbanen til at tage endnu mere gods og dermed

aflaste vejnettet til gavn for de bilister, der hver dag spilder værdifuld tid i køer til

og fra arbejde, fastslår Stig Kyster-Hansen.

- Alle aktører i godsbranchen har et ansvar for at sikre den mest hensigtsmæssige

tilrettelæggelse af transporterne – også set i et overordnet, samfundsøkonomisk

perspektiv. Og her gemmer jernbanen på et oplagt potentiale. Ikke mindst

nu hvor kombiterminalerne har fået optimale faciliteter, slutter Stig Kyster-Hansen.

Terminalen i Høje Taastrup betjener allerede ruter fra Skandinavien i nord til

Italien i syd ud over indenlandske ruter til og fra Århus og Fredericia/Taulov.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109