23948sdkhjf

Venstre er på slingrekurs

Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, retter nu kritik mod Venstre omkring betalingsringen i København.

Enhedslistens trafikordfører, Per Clausen, retter nu kritik mod Venstre omkring betalingsringen i København.



- I de sidste par måneder, har Venstre iscenesat en koordineret kampagne mod Socialdemo-

kraternes og SF's forslag om en bompengering rundt om København. Kampagnens styrke kan måske forlede nogen til at tro, at det er noget Venstre altid har ment, men det er ikke tilfældet, siger Per Clausen.

- Man skal således blot få år tilbage, da havde Venstre en langt mindre aggressiv holdning til trængselsafgifter. Fx ville partiets trafikordfører, Kr. Pihl Lorentzen i 2007 gerne diskutere en vignetordning for kørsel på motorveje. Vel var han hårdnakket modstander af bompenge og trængselsafgifter, men han ville ikke afvise det til evig tid, hvis der kom til en omlægning af afgifterne.

- På samme tidspunkt bekendtgjorde den konservative regeringspartner, at "roadpricing ikke er tabu for regeringen", og skal der indføres roadpricing, skal afgiftssystemet laves om, og alle bilister skal være omfattet.

I rapporten "Mobilitet med mindre CO2" fortæller regeringen, at den vil indføre generelle kørsels-afgifter.

I 2009 gik regeringen så i gang med at udarbejde et beslutningsgrundlag for en grøn kørselsafgift som led i en omlægning af bilbeskatningen. Som det fremgår af regeringsudspillet Bæredygtig transport - bedre infrastruktur, ønsker regeringen en omlægning af bilbeskatningen, der blandt andet skal gælde alle veje, og samtidig anvendes til at regulere trængsel i de områder, hvor denne udgør et problem, og hvor den kollektive trafik er tilstrækkeligt veludbygget

- Alt dette er nu fortid for Venstre, og tæller ikke. For i mellemtiden har vi fået ny transportminister fra Venstre, siger Per Clausen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.71