FDM forudser trafikkaos med bompenge
Bilisternes organisation - FDM - er mildest talt skeptiske over Socialdemokraternes og SF's forslag til en betalingsring omkring hovedstaden.
Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør for FDM, kalder det "usikkert", om en bomring vil mindske trængslen i Hovedstadsområdet, fordi betalingsringen skal ligge på indfaldsvejene, og det er - ifølge FDM - netop her, trafikken vokser.
- Erfaringerne fra udlandet viser, at der rundt om ringen vil skabes såkaldt omvejskørsel, der i sig selv skaber yderligere trængsel. Bompenge risikerer at øge disse problemer og dermed den samlede trængsel i Hovedstadsområdet, siger han til Ritzau.
I Socialdemokraternes og SF's oplæg til bompenge står der, at "Luftforurening og støjniveau i København vil falde mærkbart som følge af betalingsringen". Men ifølge FDM er det faktuelt forkert:
Dels fordi syv ud af 10 biler i Danmark er benzinbiler med katalysatorer, der ikke bidrager til luftforurening, og dels fordi trafikken skal halveres, før det opleves som en mærkbar ændring af støjniveauet.
Betalingsringen vil desuden ramme faggrupper med lavere lønninger, der på grund af høje huspriser i København bor uden for byen.
- En betalingsring vil især ramme familier med en lavere indkomst, fordi de ikke har råd til at betale for at tage bilen med ind til eller gennem København for at komme på arbejde, forklarer Thomas Møller Thomsen.