Container-succes i Nordjylland
Aalborg Havn melder om massiv vækst på den et år gamle containerrute fra Aalborg til Rotterdam og Göteborg.
Containerruten – der gør Aalborg Havn til et fast stoppested på X-Press Container Lines ugentlige feederrute mellem Rotterdam og Göteborg – fyldte ét år 19. august. Containerskibet M/V Gotaland lossede 30 tomme reefercontainere og afsejlede med 17 fyldte containere, der skulle til Fjernøsten.
Siden da er 8.500 containerenheder kommet over kajen i Aalborg og af dem 6.800 i år. Hvor gennemsnittet i 2010 var knap 90 containereenheder pr anløb er der for de første otte måneder af 2011 i gennemsnit kommet 206 over kajen per anløb.
Feederlinen til Europas største containerhavn, Rotterdam, har bragt Nordjylland i direkte kontakt med det globale transportnet.
Miljø- og trængselsgevinstOven i kommer en klædelig gevinst på miljø- og trængselsregnskabet for de nordjyske containerkunder.
Ifølge Aalborg Havn, så er der i dag mange af de nordjyske virksomheder der bruger feederforbindelsen fast i deres forsyningskæde, her iblandt Weber-Stephen Nordic, Siemens Wind Power A/S, Aalborg Portland A/S, Cembrit A/S, Arla Foods amba, Royal Greenland A/S, Fibertex Nonwovens A/S, Kangamiut Seafood A/S, Polar Seafood A/S og mange andre. Det har sparet miljø og vejnet for 650.000 km tung lastbiltransport, svarende til ca. 1.200.000 kg CO2.
- Vi er kommet godt igennem feederens første leveår. Mængderne har indfriet vor målsætning, men der er stadig et stort potentiale at udvikle og målsætningen er at få 2 feeder anløb per uge. Det er positivt, at speditører og det nordjyske erhvervsliv har bakket op om havnens initiativ. Ikke blot fordi det er lokalt, men fordi de kan se en god forretning i at anvende containerforbindelsen, siger Jesper Skatka fra Aalborg Havn A/S’ projektsalg.
I dag besejles feederlinen af m/v WMS Harlingen. Det sejler fra Rotterdam om tirsdagen og efter ca 36 timers sejlads ankommer det til Aalborg Torsdag morgen. Lasteoperationen tager ca. 6 timer, og herefter går turen til Goteborg og dernæst Rotterdam, hvor containerne bliver transiteret til de store oceangående containerskibe, der bringer containerne til og fra fjerne verdensdele.