23948sdkhjf

Gang i hovedstadens vækst med modulvogntog og havnetunnel

Skal København have gang i væksten, skal infrastrukturen have et løft.

Skal København have gang i væksten, skal infrastrukturen have et løft.



Det betyder bl.a. en havnetunnel og korridorer til den tunge trafik til havnen og andre steder, hvor der skal satses på modulvogntog og f.eks. mere natdistribution.

Sådan lyder nogle af anbefalingerne fra Copenhagen Business Task Force, et erhvervsforum ledet af tidligere chefredaktør på Børsen Leif Beck Fallesen, som blev nedsat i foråret af overborgmester Frank Jensen. Anbefalingerne til, hvordan København som Danmarks hovedstad og vækstmotor kommer op i gear, blev præsenteret på Københavns Rådhus.

DTLs erhvervspolitiske chef Ove Holm glæder sig over de konkrete anbefalinger til at effektivisere den tunge trafik i København.

- Vejen til vækst går via bedre vilkår for godstransporten, og vi ser med stor tilfredshed på, at overborgmesterens task force peger på bl.a. modulvogntog som en af mulighederne, siger Ove Holm. Når vi i dag ser ud over danmarkskortet, så er København efterhånden den sidste bastion imod modulvogntog. Alle andre transportknudepunkter og større havne har indset fordelene ved at transportere mere gods frem på færre lastbiler med større kapacitet.

Udover DTL-mærkesagerne modulvogntog og havnetunnel er der lagt ca. 80 andre forslag frem, og de fleste handler om forhold, som kommunen selv kan gå i gang med. Frank Jensen sætter pris på det kritiske blik udefra. Han lover ikke, at alt bliver gennemført, men alle forslag bliver studeret nøje.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093