Vækst i Østersøtrafik styrker DFDS
Stigende trafik til og fra Baltikum/Rusland var med til at sikre DFDS et godt resultat i 2. kvartal 2011.
DFDS kom styrket ud af 2. kvartal 2011 med et overskud før skat på 301 mio. kr. mod 141 mio. kr. i andet kvartal 2010. Fremgangen bygger på dels købet af Norfolkline i sommeren 2010, dels fremgang i alle forretningsområder i Østersøen og Nordsøen samt en succesrig vending af indtjeningen i landtransport- og logistikaktiviteterne.
Fremgangen har dog været mest markant i Østersøtrafikken, hvor der rullede 13,7 % mere gods om bord i skibene til Rusland og De Baltiske Lande i form af trailere med kød, elektronik, tekstiler og andre forbrugsvarer samt nye biler, landbrugsmaskiner mv. - og trævarer, byggematerialer mv. den anden vej. Fremgangen skyldes især fornyet vækst og forbrug i en række Østersølande, bl.a. Tyskland, Litauen og især Rusland, hvor stigende olieindtægter bidrager til en positiv udvikling.
Yderligere ruterSamtidig var der 10,7 % flere passagerer på Østersøruterne.
- På grund af fremgangen i trafikken mellem De Baltiske Lande/Rusland i øst og Danmark, Tyskland og Sverige i vest besluttede vi efter Putins besøg i Danmark og efterfølgende møder med det russiske transportministerium i foråret at åbne yderligere en fragt- og passagerrute til Rusland. Ruten blev åbnet i maj mellem Ust Luga i Rusland og Kiel i Tyskland. Samtidig indsætter vi et nyt og større skib mellem Kiel og Litauen, fortæller DFDS’ administrerende direktør Niels Smedegaard.
- Fremgangen i alle markedsområder, der er opnået på trods af en høj oliepris og mere afdæmpet vækst på vores markeder generelt, er understøttet af en række vellykkede forbedringsprojekter både i vores shipping- og logistikaktiviteter.
- Vores forventning til det samlede resultat før skat for 2011 opjusteres til omkring 700 mio. kr. fra tidligere 595 mio. kr. Opjusteringen skyldes en kombination af bedre drift, lavere renteomkostninger og en højere indtægt fra særlige poster. Selv om væksten på vores markeder er aftagende opvejes dette af en hurtigere realisering af synergier efter købet af Norfolkline, ligesom vi hurtigere end forventet har kunnet reducere gælden og styrke balancen konstaterer Niels Smedegaard.