Plus i Maersk Line
Maersk Line trodser den røde regnskabsbølge blandt containerrederierne med sorte tal på bundlinjen i første halvår.
Men resultatet er markant dårligere end i første halvår 2010, hvor Maersk Line tjente 6,8 milliarder kroner. I første halvår 2011 blev resultatet før skat reduceret til mindre end en tredjedel – nemlig 2,1 milliarder kroner.
Faldet kommer selv om Maersk Line faktisk øgede containeromsætningen med godt seks procent i første halvår til 3,8 millioner FFE (40-fods containere). Men de øgede containervolumener kan ikke følge med den kraftige tilgang i kapacitet, som verdens containerrederier har gennemført i det sidste års tid. Det har sat containerraterne under et kraftigt pres.
Maersk Line rapporterer, at containerraterne i gennemsnit har ligget tre procent lavere end i samme periode sidste år.
Sammen med de kraftigt stigende bunkeromkostninger udgør det en giftig cocktail, der har sendt en lang række af Maersk Lines konkurrenter i minus i første halvår 2011.
Stordrift og afdækningNår Maersk Line har formået at fastholde et positivt resultat, så skyldes det formentlig en kombination af en relativt høj effektivitet og langsigtede aftaler med transportkøberne.
Maersk Line har ikke bare den yngste containerskibsflåde blandt de store containerrederier. Den danske containergigant sejler også typisk med større skibe. Det sikrer tilsammen de laveste omkostninger per transporteret container.
Samtidig har Maersk Line som verdens største containerrederi ikke bare en betydelig stordriftsfordel. Rederiet har også afdækket en stor andel af kapaciteten i form af langsigtede kundeaftaler, der gør Maersk Line mindre følsom over for de udsving, der præger spotmarkedet for containerfragt. Dermed er Maersk Line ikke nær så eksponeret over for de faldende containerrater, som især de mindre konkurrenter er det.
Nedjustering til plusMaersk Line forventer en vækst i containervolumenerne for hele 2011 på 6-8 procent. Da rederiet også forventer kapaciteten på containermarkedet fortsat øges – oven i købet i et højere tempo end containermængderne - så er er ikke udsigt til bedring i fragtraterne. Rederiet mener at overkapaciteten især kommer til at ramme trafikkerne mellem Asien og Europa.
Derfor har Maersk Line nedjusteret forventningerne fra ’et tilfredsstillende resultat’ til et ’beskedent positivt resultat’.