23948sdkhjf

Øg antallet af vejkontroller - gå efter de grove overtrædelser

DTL reagerer på chauffør-påstand om udbredt snyd med køre- og hviletid i lastbilbranchen.

DTL reagerer på chauffør-påstand om udbredt snyd med køre- og hviletid i lastbilbranchen.



Chaufføren hævede i dag tirsdag i et indslag i TV2 News, at tre ud af fire lastvognschauffører bevidst overtræder køre- og hviletidsreglerne. Han erkendte selv, at han jævnligt snød med førerkortet.

I Dansk Transport & Logistik har man svært ved at genkende chaufførens beskrivelse af vognmandsbranchen. Brancheorganisationen nævner i en pressemeddelelse, at chaufførens opfattelse måske i nogen grad er påvirket af hans egen adfærd, mere end af de generelle forhold i branchen.

Dansk Transport & Logistik deltog – sammen med trafikpolitikeren Kristian Pihl Lorentzen (V) i indslaget på TV2 News.

- I DTL kan vi ikke genkende, at omfanget af bevidst snyd med køre- hviletiderne har et sådant omfang. De seneste tal fra politiet (1. kvartal 2011) viser, at ved de landevejskontroller, som politiet foretager, var der 548 overtrædelser af køre- hviletidsreglerne ud af 3.516 køretøjer. Det svarer til 15,6 procent. Det er meget langt fra 3 ud af 4, og det skal tilføjes, at langt de fleste overtrædelser er bagatelagtige, ligesom der kan være tale om flere overtrædelser hos en chauffør. Jeg må slå fast at langt, langt flertallet af vognmænd og chauffører gør, hvad de kan for at overholde reglerne, siger DTLs konsulent Karsten Gade.

- Uanset det, så er det alt for mange overtrædelser, så budskabet fra DTL til myndighederne skal endnu engang være: øg antallet af landevejskontroller og fokuser på de bevidst grove overtrædelser af køre- hviletiden, fx svindel med førerkort, brug af magnet osv. Denne type overtrædelser afsløres bedst ved at øge antallet af spontane landevejskontroller. Ingen skal kunne smyge sig uden om en kontrol efter at have fået tip fra en kollega. Vi vil de bevidste og grove overtrædelser til livs, for de er både trafikfarlige, konkurrenceforvridende og skadelige for hele branchens image, siger Karsten Gade.

DTL oplyser, at organisationen naturligvis også fortsætter sit arbejde med at informere, uddanne og rådgive vognmandsvirksomhederne om reglerne, som ikke just er enkle, så virksomhederne ikke uforvarende kommer til at overtræde reglerne.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069