Afmatning kan være fordel for store rederier
Selv om den store opbremsning i verdenshandelen har betydet voldsomt faldende indtjening for eksempelvis Maersk Line, kan det alligevel i det lange løb være positivt for det store danske rederi.
Det skriver shippingavisen Lloyd's List i en analyse af udfaldet af en mulig ny global recession.
- Relativt set kan recessionen gavne nogle containerrederier, siger analytiker Janet Lewis fra Macquarie Research til Lloyd's List.
Mærsk er med 15,6 procent af verdensflåden det største rederi på markedet, og det har tyve af de største skibe nogensinde - triple-E-klassen på 18.000 teu - på vej mellem 2013 og 2015.
Netop Mærsk fremhæves af Lloyd's List som en mulig vinder - relativt set - af en ny krise. De store investeringer i velvoksne skibe, og en forretningsmodel, der i forvejen indeholder solide pengestrømme og gode bankforbindelser, vil gøre Mærsk bedre rustet til det nye marked på den anden side af krisen, skriver avisen.
Også Cosco, Seaspan og OOCL nævnes som rederier, der kan komme godt igennem nedturen.