23948sdkhjf

DTL-kritik af nye overhalingsforbud

Dansk Transport & Logistik påpeger, at erfaringerne fra de eksisterende overhalingsforbud ikke har forbedret fremkommeligheden på de berørte motorvejstrækninger.

Dansk Transport & Logistik påpeger, at erfaringerne fra de eksisterende overhalingsforbud ikke har forbedret fremkommeligheden på de berørte motorvejstrækninger.



Transportminister Hans Chr. Schmidt planer om at indføre overhalingsforbud for lastbiler i myldretiden på yderligere fire længere motorvejsstrækninger i Danmark, vækker undren i DTL.

Planerne kom frem på et møde i Vejdirektoratet i følgegruppen til forsøget med overhalingsforbuddet for lastbiler på den Østjyske Motorvej mellem Skærup og Skanderborg.

De nye strækninger med overhalingsforbud for lastbiler kommer på trods af, at transportministerens eget igangværende forsøg med et overhalingsforbud på den Østjyske Motorvej først afsluttes til december i år. Desuden viser samtlige hidtidige målinger fra Vejdirektoratet, at ingen trafikanter får forbedret fremkommeligheden. Rejsetiden er fuldstændig den samme som før forsøget, skriver DTL.

Ubegrundet regelrod

Bliver planerne realiseret, så vil der være tre forskellige former for overhalingsforbud for lastbiler:

• De eksisterende overhalingsforbud, som gælder på udvalgte motorvejsstrækninger for alle typer af køretøjer, som må køre 80 km/t i et bestemt tidsrum, dvs. også busser, person- og varebiler med trailer eller campingvogn,

• Forsøgsstrækningen på den Østjyske Motorvej, hvor overhalingsforbuddet kun gælder for lastbiler og i tidsrummet kl. 6-18,

• Fire nye længere motorvejsstrækninger, hvor overhalingsforbuddet skal gælde i 3 timer i myldretiden om morgenen og om aftenen.

- Der er ikke just tale om en regelforenkling. Efter DTLs opfattelse er der ingen saglige argumenter for ikke at afvente evalueringen af ministerens eget igangværende forsøg. Der er intet i de hidtidige målinger der tilsiger, at en udvidelse er påkrævet nu. Politiet skal efter færdselsloven i øvrigt give sit samtykke til overhalingsforbuddet for lastbiler på de fire nye strækninger, og for nuværende har DTL mere end svært ved at se grundlaget for et sådant samtykke, siger DTLs erhvervspolitiske chef, Ove Holm.

Efter det oplyste planlægges de nye overhalingsforbud for lastbiler at gælde fra 1. november i år og i myldretiden tre timer om morgenen og tre timer om aftenen på disse fire motorsvejstrækninger:

• Køge – Ringsted

• Tietgenbyen – Lillebælt

• Kolding Syd – Grænsen Padborg

• Hadsten – Purhus.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063