Krisen koster hos Mærsk
Øget global usikkerhed og faldende fragtrater kan koste Maersk Line over 5 mia. kr.
Danske A.P. Møller-Mærsks største forretningsområde, containerrederiet Maersk Line, står over for massive udfordringer.
Rederiet tjente sidste år 14,9 mia. kr., og i begyndelsen af året var der forventninger om, at man trods en række usikkerhedsmomenter kunne opnå et resultat på omkring 8 mia. kr. efter skat.
Faldende fragtrater og stigende global usikkerhed har dog medført, at stort set samtlige analytikere har sænket deres forventninger til Maersk Line betydeligt.
I år forventer markedet, at Maersk Line kommer til at tjene mellem 2-3 mia. kr., og derfor er der udbredt frygt for, at selskabet må revurdere sine egne forhåbninger om et tilfredsstillende resultat i containerrederiet i år.
Derfor er der også udbredt frygt for, at A.P. Møller-Mærsk meget vel kan blive tvunget til at ændre sine egne forventninger for andet halvår til sit rederi, der i 2010 havde et af sine bedste år nogensinde med et overskud på næsten 15 mia. kr.