Vrøvl giver problemer for kontol
Politiet har problemer med virksomhedskontrollerne inden for køre- hviletidsområdet.
Problemerne med at opfylde de måltal, der fremgår af EU-kontroldirektiv bunder i mangel på kvalificeret mandskab til at analysere data samt især vrøvl med det it-system, der fra 2007 har været tænkt som det store flagskib med det fintmaskede trawl, der skulle fange revl og krat på erhvervets mørke dybder.
Men it-systemerne har ladet vente på sig siden 2009, hvor de skulle have været klar
Problemerne står at læse i Rigspolitiets notat til Folketingets Trafikudvalg som svar på et folketingsspørgsmål om sagen.
- Det er et imponerende antal vejkontroller, der udføres, som næsten er 100 procent over det krævede minimum af EU. Det mener DTL er positivt: for med de mange vejkontroller fanger man også de rigtig grimme tilfælde, før det går galt – og man ser også et stigende antal udenlandske lastbiler, der laver pænt store overtrædelser. Men antallet af virksomhedskontroller ligger på 1/3 af, hvad den burde, og det må vi så indtil videre bare tage til efterretning”, udtaler DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til notatet til Folketinget.
Erik Østergaard har nemlig en noget skeptisk holdning over for EU-kravet på 165.000 arbejdsdage, der skal kontrolleres i virksomhederne, hvoraf Danmark indtil videre ”kun” har stået for ca. 58.000 arbejdsdage.
_”Jeg kunne ønske mig, at EU så mere på grovheden af overtrædelsen frem for banaliteterne. I virkeligheden er EU's pisk med til at tvinge danske myndigheder til at forfølge selv den mindste bagatelsag.
Når først politiets it-system kommer op at spille, forventer Erik Østergaard et sandt blodbad, hvis ikke både EU og danske myndigheder besinder sig og prøver at sortere i tingene.
- Ingen kan være tjent med et utal af retssager – hvoraf vi erfaringsvis får henlagt rigtig mange eller frifundet eller nedsat straffen på ganske mange.