Containerrederier i pris-fælde
Overkapacitet og svag amerikansk efterspørgsel gør det meget svært for containerrederier, at opkræve det vanlige højsæsontillæg på Stillehavet.
Containerrederierne har allerede udsat opkrævningen af det såkaldte højsæsontillæg i to måneder, skriver Bloomberg News.
Tilgangen af nye og større containerskibe uden tilsvarende ophugning af ældre tonnage har hele foråret lagt pres på containerraterne. Nu bliver prispresset formentlig forstærket, fordi de amerikanske forbruger ventes at holde igen på grund af gældskrisen i USA, der samtidig kæmper med svage væksttal.
Derfor er det meget tvivlsomt, at rederierne i liniekonferencen Transpacific Stabilization Agreement (TSA) formår at få transportkøbere og speditører til at acceptere de planlagte højsæsontillæg på 400 USD per 20-fods container.
- Der er tvivl om, hvorvidt rederierne vil have succes med at indføre tillægget. Specielt når man overvejer, at amerikanerne ser ud til at være mindre villige til at bruge penge. Rederierne har problemer med at fylde deres skibe samtidig med, at brændstofomkostningerne er høje. Det er ikke en god kombination, siger shippinganalytiker ved KTB Investment & Securities, Shin Ji Yoon, til nyhedsbureauet.
Det skriver euroinvestor.dk