23948sdkhjf

Populær transmissionsløsning fylder ti år

Da I-Shift blev lanceret, var det noget helt nyt på markedet. Og der var få, der troede på et transmissionssystem helt konstrueret til automatisk skift.

Da I-Shift blev lanceret, var det noget helt nyt på markedet. Og der var få, der troede på et transmissionssystem helt konstrueret til automatisk skift.



I dag – 10 år senere - er I-Shift et af Volvos mest populære produkter. Fire ud af fem nye Volvo-lastvogne i FH-serien leveres nu med den I-Shift, så transmissionen med det automatiserede gearskifte er stort set blevet standardudstyr.

Ved lanceringen i 2001 var det dog noget anderledes. Der fandtes allerede en række såkaldte AMT (Automatiserede mekaniske transmissioner) på markedet, men alle var baseret på manuelle modeller med ekstra justeringer for automatisk skift. Ofte var de ikke helt så pålidelige og kunderne klagede over dem. Lastvognsproducenterne var nødt til at konfrontere de vrede kunder, der betalte dyrt for gearkasser, som voldte problemer.

Tilpasset langturskørsel

Volvo troede dog på idéen med et transmissionssystem, som i grunden var designet for et automatisk gearskifte. Det første mål var at tilpasse det til fjerntransport.

Det lykkedes og siden 2002, et år efter lanceringen, havde allerede 14 procent af alle solgte Volvo lastvogne I-Shift gearkasse.

Det kan sammenlignes med forgængeren Geartronic, der var Volvos første AMT-transmission, hvor man kun nåede op på at én procent af Volvo lastvognene blev solgt med denne løsning.

Sven-Eric Tibb var hovedprojektleder under hele udviklingsforløbet med I-Shift.

- Vi skabte en helt ny usynkroniseret basegearkasse og en indbygget styreenhed med al elektronik, sensorer og givere. Dertil kom en software, der helt var tilpasset fjerntransport. På det vis fik vi kontrol over motor og gearskifte, fortæller han.

Den nye I-Shift blev dermed en kombination af ganske enkel og simpel teknik, der blev styret elektronisk.

– Fordelene med I-Shift er mange. Udover et lavere brændstofforbrug bidrager systemet også til en mere sikker kørsel hvilket gavner alle, siger Ricard Fritz, der er senior vicepresident for strategisk planering og forretningsudvikling ved Volvo Trucks.

Billedet er fra Sydspanien i oktober 2001, hvor Trans Inform testkørte den første Volvo lastvogn med I-Shift transmission.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.066