Turbo på koordination af vejarbejder
Der skal turbo på arbejdet med at få en bedre koordination af statslige og kommunale vejarbejder.
Det var transportminister Hans Chr. Schmidts løfte til en lang række aktører inden for transportbranchen, staten, kommunerne og industrien, der tirsdag mødtes om det vejkaos, der i stigende grad generer trafikafviklingen rundt omkring i landet.
Ministeren vil inden længe indkalde til næste opfølgende møde i kredsen, og inden da er vejmyndighederne i stat og kommune blevet anmodet om at sætte sig sammen og forsøge at skabe rammen for et forbedret fremtidigt samarbejde.
Dette og bl.a. ledningsejeres ret til begrænsningsfri adgang til deres ledningsnet er med til at gøre det bøvlet for trafikanterne.
- Herudover blev der talt om et udvidet informationsniveau og fokus på dag/nat problematikken og skiftehold kontra faste tidspunkter, mere dynamisk skiltning, eventuelle spærredage for vejarbejder ved høj trafikintensitet samt sanktioner, hvis arbejdet trækker ud eller afmærkes forkert, siger Erik Østergaard, adm. direktør i DTL.
Et positivt punkt var ifølge DTL chefen drøftelserne om fokus på ”det strategiske vejnet”. Med dette menes det vejnet, hvor statsvejnettet og det kommunale vejnet er afhængige af hinanden såsom omfartsveje og ringforbindelser.
V: Mere fokus- Vejarbejde er en helt nødvendig samfundsfunktion, der skal udføres sikkert og med minimal gene for trafikken, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. Venstre ønsker derfor at forbedre planlægning og udførelsen af de mange nødvendige vejarbejdsprojekter landet over.
V sætter fokus på sikkerheden for vejarbejdere, der skal i højsædet ved at forbipasserende trafikanter viser mere hensyn og overholder den midlertidige fartbegrænsning. Venstre ønsker derfor, at der fremover opstilles mobile fotofartfælder ved vejarbejde.
Desuden ønsker Pihl Lorentzen bedre planlægning og samarbejde ved gennemførelse af vejarbejder i regi af staten og kommuner.
- Vi ser alt for mange eksempler på, at trafikken generes unødigt i månedsvis, selv ved mindre projekter, der trækkes i langdrag. I kraft af en bedre planlægning kan der spares oceaner af tid og penge til gavn for samfundet, siger Venstres trafikpolitiske ordfører.
DI Transport tilfredsSammen med den øvrige transportbranche og repræsentanter fra kommunerne var DI Transport også til møde med transportministeren om vejarbejde. DI Transport tilkendegav på mødet, at man var yderst tilfredse for initiativet.
- Vi ved, at flere transportvirksomheder har været generet af den manglende koordinering af vejarbejde ikke mindst i hovedstaden, hvor der bl.a. skal bygges metro og havnetunnel. Og selvom vi er glade for, at man udbygger og vedligeholder infrastrukturen, så er det vigtigt, at arbejdet bliver færdig hurtigst muligt, så man ikke skaber unødvendig trængsel, der koster både virksomheder og samfund mange penge, siger chefkonsulent Rune Noack fra DI Transport.
På mødet blev det aftalt, at man i første omgang vil fokusere på et strategisk vejnet bestående af statsvejene og adgangsveje til havne og transportcentre, hvor man vil øge informationsniveauet, og få arbejdet færdiggjort hurtigere bl.a. ved øget brug af natarbejde.
- Vi har i flere omgange bl.a. i forbindelse med forsøget med modulvogntog efterlyst, at man fra centralt hold gør mere for at sikre adgangen til havne og transportcentre. Derfor er vi meget tilfredse med, at transportministeren sammen med Vejdirektoratet vil sætte sig i spidsen for at forbedre fremkommeligheden, siger Rune Noack.