Bildæk i asfalten
Et nyt, banebrydende samarbejde mellem Vejdirektoratet, Genan og Colas Danmark A/S har netop udmøntet sig i et specifikt projekt i Nordjylland, hvor der i øjeblikket udlægges asfalt tilsat gummi fra gamle bildæk.
- Vi har før i tre omgange siden 1980’erne udlagt asfalt med gummi i Colas. Desværre levede asfalten ikke op til vores krav om kvalitet og holdbarhed, siger laboratoriechef Lars Ladehoff, Colas.
Nu har Viborg-firmaet Genan imidlertid opfundet et nyt koncept, hvor der tilsættes gummi fra gamle bildæk til asfalt. Det nye er, at der foruden gummipulver også tilsættes meget små mængder af et specielt stof med betegnelsen ”Vestemaner”. Dette stof bevirker bl.a. en god opblanding af gummiet i asfalten, og forsøg fra udlandet tyder på, at der kan opnås en forbedring af asfalten i forhold til tidligere.
- Når vi ikke bare kopierer udenlandske erfaringer skyldes det, at vi bliver nødt til at afprøve det nye koncept under danske forhold d.v.s. trafik, klima og råvarer. En vej skal holde i mange år, og vi har før set, at erfaringer fra andre lande slet ikke har kunnet bruges i Danmark – til gene for bilisterne og kunderne. Vi tester derfor nu den nye asfalts egenskaber m.h.t. holdbarhed og støjdæmpende virkning, siger Ladehoff.
Politikerne i Folketingets Trafikudvalg har fulgt projektet nøje og Kristian Pihl Lorentzen, trafikpolitisk ordfører for V, siger, at forsøget er ”uhyre interessant - ikke mindst fordi to private virksomheder og staten nu går sammen om at bidrage til løsningen af affaldsproblemer med brugte dæk.”
Blandes længereVed produktion af asfalt med gummi skal asfalten blandes i lidt længere tid og gummiet skal have tid til at reagere med asfalten inden udlægning. Forsøget blev foretaget på landevej A13 ved St. Binderup nord for Viborg og omfatter tre delstrækninger. Én med 0,5 procent gummi, én med 1 procent gummi og en uden som anvendes til sammenligning. De første delresultater fra den nye vejs holdbarhed og kvalitet ventes inden for 1-2 år.